Performance website hoog houden met behulp van SOLR

 

Websites van onze klanten bevatten soms tienduizenden pagina’s. Dit zijn pagina’s die betrekking op de diensten die zij leveren en waar zij deze diensten leveren. Deze pagina’s worden gevuld met informatie uit het CMS: productinformatie, informatie over vestigingen of bijvoorbeeld datasheets.

Een bezoeker waardeert een website die optimaal presteert en zal dus eerder bijdragen aan conversies. Tienduizenden pagina’s aanbieden en de data op de website vlot kunnen tonen, is een uitdaging voor elk systeem. Wij gebruiken een tussenlaag hiervoor.

De informatie die zichtbaar is op een pagina staat in een database. Dit is een relationele database, die zeer geschikt is voor het opslaan en koppelen van gegevens aan elkaar. Ook het ophalen van data gaat snel, maar in het geval van veel data, zoals gegevens die op een webpagina staan, is het verstandiger de “lees”-gegevens (wat je ziet) in een andere omgeving te zetten die speciaal geschikt is gemaakt voor het snel ophalen van informatie.

SOLR van Apache is zo’n tussenlaag. SOLR moet vanuit de website gevuld worden met informatie en kan daarna snel de informatie weer tonen als het nodig is.

Bij het opslaan van een object binnen het CMS, bijvoorbeeld een woning of een product, moet de nieuwe informatie worden bijgewerkt in de SOLR-database. Dat bijwerken heet ‘indexeren’. Bepaalde data wordt automatisch geïndexeerd, maar het kan ook op elk moment handmatig worden gedaan of na het bewerken van een object in het CMS.

Wanneer een bezoeker op een pagina terechtkomt waarin data wordt gepresenteerd die staat in SOLR, zal deze data eerst moeten worden opgehaald via een zogenaamde query. Als de informatie al eens is opgehaald en in de tussentijd niet gewijzigd, dan staat het in een cache en hoeft het niet opnieuw opgehaald te worden.

Zo zorgen we ervoor dat de websites van onze klanten snel veel data kunnen presenteren aan de bezoekers. Een bezoeker waardeert een website die optimaal presteert en zal dus eerder bijdragen aan conversies.

 


Andere blogartikelen

  • HTML tips voor mail templates

    Geschreven door: op zaterdag 10 november 2018

    Bij het bouwen van een e-mail template binnen HTML komen er veel dingen kijken, ik leg in deze post een aantal basiselementen uit hoe je om moet gaan met de HTML van een mail template, en hoe wij daar ...

    Bekijk het artikel »
  • Documenteer je code

    Geschreven door: op zaterdag 27 oktober 2018

    Documenteren van je code is uiteraard een best practice. De code op zich mag zo beschrijvend mogelijk zijn, zodat de documentatie impliciet is, maar bijvoorbeeld een uitleg over het waarom van een bep ...

    Bekijk het artikel »
  • 5 tips voor een succesvolle website

    Geschreven door: op vrijdag 5 oktober 2018

    Binnen een gestroomlijnd B2B sales proces spelen websites en online strategieën een essentiële rol. Met de juiste aanpak bereikt u als ondernemer de doelgroep. Maar hoe creëert u het juiste effe ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg