Voornemen voor 2016: nu écht de stap maken naar digitale marketing

We zitten in 2016 en dat betekent: tijd om die goede voornemens nu eens echt waar te gaan maken! Tijd om eindelijk eens écht die stap te zetten van traditionele marketing - wat al die tijd prima heeft gewerkt - naar digitale marketing.

‘Snelheid’ kernwoord in strategie

In deze tijd, waarin veranderingen elkaar in rap tempo opvolgen, kunnen we niet meer blijven doen wat we altijd al deden. Om de concurrent voor te blijven, is ‘snelheid’ een belangrijk onderdeel van de strategie. In deze tijd met real time mogelijkheden is snelheid bijna achterhaald. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op, dat resultaten uit het verleden geen garantie meer bieden voor de toekomst. Digitale marketing is de oplossing om snelheid en real time mogelijkheden toe te kunnen passen in de marketingstrategie.

Traditionele versus digitale marketing

Traditionele marketing

Traditionele marketing is statische marketing. Op het moment dat iets is ingericht, verandert daar niets meer aan. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een campagne in de krant. De campagne is uitgedacht, de advertentieruimte is gereserveerd en het materiaal is aangeleverd. Wat er vervolgens gebeurt is zenden, in dit geval naar een grote groep lezers waarvan een gedeelte binnen de doelgroep van de campagne valt. Dit draagt bij aan branding en/of conversies, maar in welke mate is vaak ongrijpbaar.

Traditionele marketing is:

  • statische marketing
  • niet flexibel
  • zenden
  • veel waste; een groot deel van het bereik valt vaak niet binnen de doelgroep
  • onmeetbaar (er zijn trucs zoals een uitknipbon, maar dit is erg beperkt)

Digitale marketing

Digitale marketing is dynamische marketing. Op het moment dat iets is ingericht, kan er nog van alles veranderen. Bij Google Display Advertising kan bijvoorbeeld worden geadverteerd op specifieke websites binnen het netwerk, maar je kunt ook aangeven bij welke artikelen een uiting moet verschijnen op basis van het onderwerp van het artikel of woorden die erin worden gebruikt.
Daarnaast kunnen campagnes real time worden aangepast. Als een product uit hetzelfde genre negatief in het nieuws is, kun je hier op inhaken door woorden uit te sluiten die hiernaar verwijzen. Hiermee wordt voorkomen dat een uiting bij negatieve artikelen verschijnt. Op social media kun je de interactie aangaan met de doelgroep en kun je meteen zien welke posts interessant worden gevonden en/of interactie veroorzaken. Met behulp van Google Analytics kan de gehele route van een (potentiële) klant worden gevolgd, zodat je precies weet welke middelen in de marketingmix en mogelijkheden op de website bijdragen aan conversies en waar moet worden bijgeschaafd.

Digitale marketing is dus:

  • dynamische marketing
  • flexibel
  • niet alleen zenden maar ook interactie
  • gericht bereik binnen de doelgroep
  • meetbaar; uitgebreide meetinstrumenten zoals Google Analytics

Hoe zet je de stap naar digitale marketing?

Veel bedrijven weten wel dat ze wat willen met digitale marketing, maar het is nog ongrijpbaar. Meer informatie over de mogelijkheden van digitale marketing vind je in onze blogs en de maandelijkse online succes nieuwsbrief. Ook kunnen wij je advies geven in een persoonlijk gesprek.


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten