4 Tips voor een Succesvolle B2B Email Marketing Strategie

Geschreven door: op woensdag 27 mei 2015

Leestijd:

Succesvolle uitgevoerde e-mail marketing strategieën dragen substantieel bij aan het (online) succes van een bedrijf. Lees hier 4 tips om tot een succesvolle e-mail marketing strategie te komen.

1. Definieer Doelstelling en KPI’s

Stel vooraf heldere doelen en zorg dat deze voldoen aan het SMART-principe:

  • Specifiek - Is de doelstelling eenduidig?
  • Meetbaar - Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt?
  • Acceptabel - Is deze acceptabel voor de doelgroep en/of het management?
  • Realistisch - Is het doel haalbaar?
  • Tijdsgebonden - Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?

Voorbeelden van e-mailmarketing doelstellingen zijn:

  • Branding: zorgen dat contactpersonen geconfronteerd worden met de bedrijfsnaam, beoogd resultaat is dat de bedrijfsnaam op de ‘shortlist’ van de ontvanger staat.
  • Activatie: onder de aandacht brengen van nieuwe producten of diensten en bepaalde acties.

Voorbeelden van e-mailmarketing KPI’s zijn:

  • Aantal geopende e-mails per verzending;
  • Aantal doorclicks per verzending;
  • Aantal conversies per verzending.

2. Zorg voor een volledige database met contactpersonen

Het opzetten van een goed gestructureerde en gevulde database is de eerste stap van een succesvol uitgevoerde e-mailmarketing strategie. Een database moet aan in ieder geval de volgende eigenschappen voldoen.

  • Van alle contactpersonen zijn voornaam, tussenvoegsel, achternaam, geslacht, bedrijfsnaam en e-mailadres bekend.
  • Per bedrijf (prospect of klant) is minimaal één relevante contactpersoon in de database aanwezig. Bij voorkeur zijn per bedrijf meerdere relevante contactpersonen aanwezig.
  • De in de database aanwezige informatie is actueel.

3. Maak een planning en volg deze

Stel als onderdeel van de e-mail marketing strategie een planning op en probeer deze zoveel mogelijk te volgen. Communiceer deze planning indien gewenst onderaan de maandelijks te versturen e-mail. Ontvangers vinden het prettig om te weten wat zij wanneer kunnen verwachten.

Extra tip: een goed gevolgde planning zorgt voor een intern ‘ritme’ waarbij een interval van een maand in onze ervaring precies genoeg is om alle interne stakeholders (schrijvers en e-mail marketeers) scherp te houden.

4. Zorg voor kwalitatieve content

Zorg ervoor dat in de nieuwsbrief kwalitatieve content wordt geplaatst die aansluit bij de behoeften van de ontvanger. Nieuwsberichten of beurskalenders kunnen daarbij ondersteunend zijn, maar zouden niet de ‘dragende’ elementen van een e-mail moeten zijn. Goed omschreven case studies of projectbeschrijving waar de ontvanger wat van leert zijn binnen B2B het meest succesvol.

Aanvullende tip: de kwalitatieve content kan via meerdere online kanalen (bijvoorbeeld social) onder de aandacht worden gebracht.

Aan de slag met het uitrollen van een Email Marketing Strategie?

Neem voor een verhelderend gesprek en een goede bak koffie contact met ons op.


Op De Hoogte Blijven?

Online Succes realiseren is een vak, een vak wat wij verstaan en waarover we je graag vertellen. Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van trends, thema’s en succesverhalen.

Aanhef

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd gazellen 2017
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail