Meet het succes van jouw e-commerce website met deze KPI's

Geschreven door: op maandag 3 augustus 2015

Leestijd:

kpi-e-commerce-website.jpg

Is jouw e-commerce website succesvol? Hoe bepaal je dit precies? In dit artikel bespreken we welke KPI's gemeten moeten worden om de prestaties en effectiviteit van jouw e-commerce website te meten.

Succesvolle metrics voor een e-commerce website

Om de KPI's meetbaar te maken is het noodzakelijk om metrics te definiëren. Dit zijn de metrics waarop dagelijks gemonitord en gestuurd wordt. In de tabel hieronder de vier metrics die je standaard meet bij een e-commerce website.

KPITe meten in Google Analytics
Totaal e-commerce succespercentage 

Het aantal bezoekers dat een bestelling heeft geplaatst

Winkelwagen verlatingspercentageHet aantal gestarte, maar niet afgeronde bestellingen
Producten per bestellingAantal producten per bestelling
Gemiddelde orderwaardeTotaal aantal verkopen delen door het aantal orders
 


Voorbeeld KPI: winkelwagen verlatingspercentage

Van de bovenstaande metrics gaan we graag dieper in op het 'Winkelwagen verlatingspercentage'. Dit zijn bezoekers die al een product aan hun winkelwagen hadden toegevoegd. Ze waren zó dichtbij een aankoop, maar zijn desalniettemin verdwenen. Door te meten waar in hun aankoopproces zij de website verlaten kun je gericht optimalisaties uitvoeren, zodat dit percentage verkleint. 

Hoe meet ik het winkelwagen verlatingspercentage?

Het meten van het aantal kopers dat de winkelwagen hebben verlaten, en op welk punt in het proces, is eenvoudig inzichtelijk te maken met behulp van doeltrechters (goal funnels). In het Google Analytics Help centrum vind je hoe je een doeltrechter maakt. Als je een doeltrechter hebt opgezet krijg je toegang tot het trechter visualisatie rapport. Dit rapport biedt direct inzicht in de stappen waar de meerderheid van de bezoekers de winkelwagen verlaten. Met deze kennis kun je gericht actie ondernemen om het verlatingspercentage te verbeteren.

Kortom: door de KPI's te meten krijg je niet alleen inzicht in de prestaties van je e-commerce website, maar kun je ook doelgericht optimalisaties uitvoeren om deze te verbeteren.

Aan de slag met het meten van website KPI's?

Wil je inzicht krijgen in het rendement en de kansen van jouw website met behulp van website KPI rapportages? Neem voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek contact op met Sigma Solutions, info@sigmasolutions.nl, 072 5345 888 of bovenstaand contactformulier.


Andere blogartikelen

  • Css grid

    Geschreven door: op dinsdag 20 februari 2018

    Css grid is een vernieuwende manier voor het indelen van content op website pagina’s. Met behulp van css wordt de uiterlijk van een website bepaald. Doormiddel van een grid is het mogelijk om gemakkel ...

    Bekijk het artikel »
  • CSS vendor prefixes

    Geschreven door: op dinsdag 20 februari 2018

    Bij CSS is het voor een aantal stijl regels mogelijk om aan te geven in welke browser deze gebruikt moet worden. Hiervoor wordt het type browser toegevoegd voor de stijl regel. Dit wordt een prefix (o ...

    Bekijk het artikel »
  • CSS auto prefixer

    Geschreven door: op dinsdag 20 februari 2018

    In een eerder blog over vendor prefixes was te zien hoe met behulp van prefixes experimentele stijling regels voor specifieke browser toegepast kunnen worden. Hoewel het gebruik van prefixes in deze ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd gazellen 2017
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail

whitepaper-customer-selfservice-1.png

Bedien uw klanten optimaal met customer selfservice

Download de whitepaper