De 5 kernelementen van snelle websites header image

De 5 kernelementen van snelle websites

donderdag 7 januari 2021 ·Leestijd: 4 minuten
contacteer auteur:

Een snelle website is voor veel bedrijven niet vanzelfsprekend. Echter is het wel zo dat al jouw inspanningen om de snelheid te verbeteren, veelal direct effect zullen hebbenn. Als je bijvoorbeeld tijd en aandacht steekt in het verkleinen van (product)afbeeldingen, relevante content toevoegt en de mediabank of database van jouw CMS schoon houdt, zal dit een positief effect hebben op de snelheid van jouw website.

In deze blog beschrijven wij vijf kernelementen die belangrijk zijn voor het bezitten en behouden van een snelle website. Als je deze elementen toepast op jouw website, dan zal jouw website snel zijn en snel blijven, wat jouw bedrijf zowel op de korte als op de lange termijn grote voordelen kan opleveren!

De 5 kernelementen van snelle websites

1. Zorg voor een duidelijke, vanzelfsprekende navigatie

Als jouw websitebezoekers de informatie die ze zoeken niet kunnen vinden, is er tijdens het ontwerpproces onvoldoende nagedacht over de navigatiestructuur. Dit levert naast ontevreden bezoekers, met name meer websiteverlaters op. Toch wordt een slechte navigatiestructuur regelmatig nog onderschat. Gebruikservaring is een belangrijk element die die bots van zoekmachines meenemen om jouw website te ranken in de zoekresultatenpagina's. Zo draagt een duidelijke navigatie direct bij aan de gebruikservaring en de ranking in de zoekmachines en is het een cruciaal element die iedere snelle website moet bevatten. Een belangrijk onderdeel van de structuur is het hoofdmenu, de footer en de zoekbalk. Dit zijn onderdelen van de website die bezoekers helpen om bij de juiste pagina terecht te komen. De zoekbalk wordt vaak gebruikt voor specifieke vragen. De overige onderdelen dragen bij aan de navigatie door de website. Als een bezoeker op zoek is naar verdieping of inde oriëntatiefase zit, is een goede navigatiestructuur essentieel.

2. Optimaliseer ook de afbeeldingen op jouw website

Één van de factoren die het succes en de kwaliteit van jouw website bepalen, zijn de afbeeldingen. Het liefst gebruiken we er zo veel mogelijk, want je website wordt hier een stuk aantrekkelijker van. Afbeeldingen zijn een echte aanvulling binnen iedere website. Maar gebruik ze wel met mate, want jij zult inmiddels ook weten dat je website er heel traag van kan worden. Het is daarom belangrijk dat je afbeeldingen en foto’s op de correcte wijze optimaliseert, alvorens je ze upload naar je website.

Het einddoel bij het formatteren van afbeeldingen is om de juiste balans te vinden tussen de laagste bestandsgrootte en een acceptabele kwaliteit. Er zijn meerdere manieren om deze optimalisaties uit te voeren. Één van de meest populaire manieren om dit te doen is om de afbeeldingen te comprimeren voordat je ze uploadt naar je website. Meestal kan dit worden gedaan in een programma zoals Adobe Photoshop. De twee belangrijkste zaken die je moet overwegen, zijn het bestandsformaat en het type compressie dat je gebruikt. Met de juiste combinatie van bestandsindeling en compressietype kan je de afbeeldingsgrootte tot wel 5 keer verkleinen. Je zult moeten experimenteren met elke afbeelding of bestandsindeling om te zien wat het beste werkt.

3. Zorg voor een goed geoptimaliseerde pagina laadtijd

De laadtijd van jouw pagina's zijn natuurlijk cruciaal om jouw website een snelle website te kunnen noemen. Pagina laadsnelheid is daarom misschien ook wel hét belangrijkste element om goed te optimaliseren. Streef voor een pagina laadsnelheid van minder dan 2 seconden om de gebruikservaring van jouw gebruikers en bezoekers zo goed mogelijk te maken. De laadtijd van de pagina's op jouw website kunnen op verschillende manieren worden versneld. Aan sommige dingen kun jij wel direct wat doen en aan andere dingen heb je misschien de hulp nodig van jouw websitebouwer. Gebruik online tools zoals GTMetrix en Google Pagespeed om de laadsnelheid van jouw website en pagina's in kaart te brengen. Vervolgens kun je aanpassingen maken op basis van de verbeterpunten!

4. Denk na over de structuur van jouw website

Niet alleen de navigatie waarmee een gebruiker of bezoeker jouw website navigeert is belangrijk voor een snelle website. Ook de achterliggende structuur die jouw website heeft, is van belang om de snelheid van jouw website te optimaliseren. Daarnaast kun je ervoor zorgen dat jouw website met een duidelijke structuur wordt geoptimaliseerd voor verschillende SEO-doeleinden, wat vervolgens weer een positief effect kan hebben op de ranking van jouw website in de zoekresultatenpagina's.

5. Houd rekening met de lengte van de content die jij plaatst op jouw website

Content en contentmarketing is voor de B2B anno 2021 ontzettend belangrijk. Door het plaatsen van relevante en waardevolle content op jouw website bereik je een ontzettend grote doelgroep. Echter is het niet verstandig om teksten van grote omvang te plaatsen met veel afbeeldingen; dit vertraagt namelijk de laadtijd die de pagina nodig heeft om zich te tonen voor een gebruiker of bezoeker. Houd het kort en bondig en zet eventueel de uitgebreide versie in een downloadable zoals roadmaps en e-books!

Meer informatie over snelle websites?

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden voor jouw bedrijf of organisatie.


Andere blogartikelen

Integraties met API's van verschillende partijen
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Bij Sigma Solutions maken wij integraties met verschillende partijen, die ervoor zorgen dat jouw bedrijfsproces geautomatiseerd en gedigitaliseerd kan worden. We zijn constant op zoek naar passende oplossingen voor onze klanten.
Wat is B2B Online Advertising?
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
B2B Online Advertising is een marketingstrategie die bedoeld is om een zakelijke boodschap over te brengen aan andere bedrijven door middel van advertenties.
Als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van digitalisering
Geschreven door
op donderdag 30 juni 2022
Wil je als traditioneel bedrijf succesvol blijven in een tijdperk van 'digital natives'? Lees dan deze blogpost!
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º