Conversie Optimalisatie voor Webshops met de One Page Checkout

Geschreven door: op woensdag 21 mei 2014

Leestijd: 1 minuut

Dè uitdaging van elk verkoopproces is het minimaliseren van uitval. Het is immers zonde om de investeringen die zijn gedaan om de prospect (of klant) überhaupt het verkoopproces in te krijgen verloren te zien gaan. Een veel toegepast en succesvol middel om het online verkoopproces (ook wel bestelproces genoemd) te optimaliseren is de One Page Checkout. Hierbij wordt het aantal stappen waaruit het bestelproces bestaat geminimaliseerd en wordt de gebruiksvriendelijkheid gemaximaliseerd.

One_Page_Checkout.jpg Het normaal bestelproces (Multi Page Checkout)

Het normale bestelproces in een B2B Webshop bestaat vaak uit de volgende stappen:

  1. Overzicht inhoud winkelmandje.
  2. Opgeven gegevens.
  3. Controleren gegevens.
  4. Keuze betaalmethode.
  5. Betaling.
  6. Bedanktpagina.

Waarbij elk stap een apart scherm is. De belangrijkste nadelen van de Multi Page Checkout zijn:

  1. De bezoeker moet gegevens dubbel invoeren cq. controleren. Het is dus een minder gebruikersvriendelijke oplossing.
  2. Elk scherm geeft de bezoeker extra gelegenheid de bestelling te heroverwegen en het bestelproces te verlaten.

Het geoptimaliseerd bestelproces (One Page Checkout)

Bij de One Page Checkout bestaat het bestelproces uit dezelfde stappen als de Multi Page Checkout. Echter met de volgende verschillen:

  1. Herhalende stappen (dubbel controleren van gegevens) worden zoveel mogelijk geëlimineerd.
  2. Stappen worden in zo min mogelijk schermen ondergebracht.

Het bestelproces bij de One Page Checkout bestaat uit de volgende schermen:

  1. Controleren Bestelling en Opgegeven Gegevens.
  2. Betaling.
  3. Bedanktpagina.

De voordelen van de One Page Checkout zijn dan ook:

  1. Met One Page Checkout hoeft een klant zo min mogelijk gegevens in te vullen om de bestelling te voltooien.
  2. De One Page Checkout bestaat uit maar één scherm, dat verkleint de kans op uitstappende klanten.

Wilt u ook een voor conversie geoptimaliseerd bestelproces binnen uw B2B Webshop met zo min mogelijk uitval? Neem dan contact met ons op.


Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º