Conversie optimalisatie in B2B vereist samenwerking header image

Conversie optimalisatie in B2B vereist samenwerking

zondag 8 november 2020 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

Conversie-optimalisatie wint terrein in de B2B en wordt daardoor steeds belangrijker. Dit speelt al langer in de B2C-wereld, maar dat is een andere tak van sport. In de B2B is er een ander proces nodig doordat er een andere relatie met klanten is. De verschillen tussen B2B en B2C sales hebben wij al eens uitgelegd in een eerdere blog.

Zo is de klant in de B2B vaker op zoek naar advies, een offerte of gewoon een vrijblijvend gesprek. Ook bestaat er in de B2B veel meer contact offline, denk bijvoorbeeld aan salesafspraken en demo's. Doordat verkooptrajecten in B2B langer duren en door meer mensen worden bemiddeld, is een goede samenwerking essentieel.

Langer en complexer aankoopproces

Als marketeer weet u ongetwijfeld dat een aankoopproces in de B2B in bijna alle gevallen een stuk complexer is dan in de B2C. Het aantal van aankopen ligt veel lager. Daarentegen zijn de aankopen van veel hogere waarde en zijn bezoekers al veel verder gefocust op een oplossing, omdat B2B-bedrijven vaker in nichemarkten opereren.

Meer mensen betrokken bij een aankoop

Er zijn in het aankoopproces meerdere personen betrokken, elke betrokkene heeft zo z’n eigen eisen en wensen. Luister daarom ook naar de aanspreekpunten zoals accountmanagers of verkopers binnen de eigen organisatie die veel in contact zijn met de klant. Zij weten namelijk precies wat de (toekomstige) wensen zijn van de klanten.

Conversie-optimalisatieregels die zowel voor B2C als voor B2B gelden

Naast de verschillen tussen B2B en B2C zijn er enkele fundamenten die in beide velden gelden.

  1. Zorg voor duidelijke Call-To-Actions.
  2. Maak een duidelijke paginastructuur, zodat het voor elke gebruiker duidelijk is waar hij/zij zich in de website bevindt.
  3. Richt de content tot uw persona’s.
  4. Zorg dat uw website gebruiksvriendelijk werkt.

Een goede samenwerking

Al met al is er dus een groot verschil tussen B2B en B2C maar zijn er dus wel bepaalde regels die voor beide markten geldt. Zorg er voor dat u een multidisciplinaire samenwerking vindt tussen de afdelingen die te maken hebben met het verkoopproces. Als deze samenwerking goed loopt dan kan ook uw B2B business online converteren.

 

Andere blogartikelen

B2B E-commerce… Wakker worden!
Geschreven door
op dinsdag 28 juni 2022
Veel B2B-bedrijven in blijven hangen in; nauwelijks vindbare, verouderde B2B e-commerce websites met minimale conversiemogelijkheden en een betreurenswaardige gebruikerservaring. Zonde!
B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!
Geschreven door
op maandag 27 juni 2022
B2B online leadgeneratie is het proces van het identificeren van de ideale klanten voor uw product of dienst, en hen vervolgens overhalen tot aankoop. Het is een essentiële activiteit voor B2B sales- en marketingteams.
Wat maakt een B2B webshop succesvol?
Geschreven door
op zondag 26 juni 2022
De opmars van de B2B webshop neemt toe. Regelmatig krijgen wij de vraag of er een groot verschil is tussen een consumentgerichte webshop en een puur B2B gedreven webshop. In deze blog leggen wij u uit hoe een B2B webshop succesvol kan zijn en worden.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º