Call to action - Onder of boven de vouw

Geschreven door: op dinsdag 30 september 2014

Leestijd:

Het is tegenwoordig een veel gehoord statement – de vouw. Dit is het gedeelte dat  zichtbaar is zonder te scrollen. Maar is deze vouw wel zo belangrijk? En als het zo belangrijk is, hoe belangrijk is deze vouw dan?

Achtergrond

In de tijd zonder internet en alleen kranten was de vouw enorm belangrijk. De content boven de vouw werd namelijk als eerste gezien door de lezer of een potentiële koper van jouw krant.

In de tijd van de kranten was de vouw duidelijk zichtbaar. In de huidige tijd met het internet is deze lijn veel minder zichtbaar. Zo zijn er namelijk veel verschillende scherm resoluties mogelijk.

Waar zit de vouw?

Met de opkomst van mobiele telefoons en tablets wordt het steeds moeilijker om een directe lijn te plaatsen met de vouw. Als we kijken naar de veel gebruikte scherm resoluties verschilt dat enorm.

Scherm resoluties februari 2014

Zoals te zien is in de afbeelding zijn er veel schermen met een gebruik van ongeveer 10%, maar tussen deze schermen zit wel weer veel verschil. Hierdoor ontstaan er verschillen met waar de vouw precies zit.

Focus op gebruiksvriendelijkheid

Tijdens het ontwerp van een website moet de gebruiksvriendelijkheid niet uit het oog verloren worden. Uit onderzoek blijkt dat  gebruikers ongeveer 80% van hun tijd spenderen boven de vouw, en maar 20% van hun aandacht op het onderste gedeelte.

Vertel een verhaal

Als je toch veel informatie kwijt moet, maar deze past niet allemaal boven de vouw, zorg ervoor dat je website een goed verhaal vertelt. Hiermee dwing je de lezer naar beneden te scrollen. Door een opbouwend verhaal te maken kun je bezoekers toch dwingen om de aandacht erbij te houden terwijl zij naar beneden scrollen.

Gebruikers raken ook steeds meer gewend aan het scrollen op een website. Het is dus niet altijd verkeerd om de belangrijkste content onder de vouw te plaatsen.

Conclusie

De vouw blijft een belangrijk concept in de wereld van het internet en het concept zal ook niet snel verdwijnen. Het is echter wel belangrijk om altijd rekening te houden met de doelstellingen van de website en hier het ontwerp op aan te passen.

Wilt u meer weten hoe u uw website zo optimaal mogelijk kunt bouwen? Vraag Sigma Solutions. Door nauwe samenwerking tussen onze online marketeers en webdevelopers maken wij van elk nieuwbouw traject een succes. Voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek neem je contact op met telefoonnummer 072 5345 888, info@sigmasolutions.nl of bovenstaand contactformulier.

 


Op De Hoogte Blijven?

Online Succes realiseren is een vak, een vak wat wij verstaan en waarover we je graag vertellen. Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van trends, thema’s en succesverhalen.

Aanhef

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd gazellen 2017
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail