10 tips om de perfecte bestelknop te ontwerpen

Geschreven door: op vrijdag 7 februari 2020

Leestijd:

Een duidelijke en aantrekkelijke bestelknop aanbieden in de winkelwagen van je webshop is van een zeer groot belang. Ook al bewandelt je klant een complex beslissingspad voordat zij haar aankoop doet, uiteindelijk zal elke klant op deze knop moeten drukken. Een aantrekkelijke bestelknop heeft daarom invloed op de conversieratio van je webshop. In dit artikel leer je in 10 do's en dont's hoe je een bestelknop ontwerpt die klanten de laatste cruciale stap van je bestelproces doorlopen.

Voorbeeld bestelknop

1. Zorg er voor dat de knop altijd zichtbaar is

Het is belangrijk dat de klant altijd de bestelknop kan zien als hij kan betalen, omdat je niet altijd weet waar de klant zich bevindt in het bestelproces. Zeker op een mobiel apparaat of een tablet kan het frustrerend zijn als je niet de bestelknop kan vinden. Dít is het moment dat een goede gebruikerservaring van het hoogste belang is!

2. Plaats de knop op het natuurlijke kijkpad dat de klant volgt

De klant moet makkelijk de bestelknop moeten kunnen vinden, maar het is helemaal mooi als hij helemaal niet hoeft te zoeken - test je winkelwagen om er achter te komen hoe klanten navigeren en wat de optimale plek is voor de bestelknop.

3. Plaats een positief label op de knop

De woorden die worden gebruikt in het label moeten voorzichtig uitgekozen worden. Labels die klanten herinneren aan het product of die vriendelijk overkomen, zoals 'bestel uw producten' of 'doorgaan naar betalen' 'werken beter dan simpelweg 'betalen' of 'bestel nu'.

4. Voeg een mouseover-effect toe

Een mouseover-effect is belangrijk om toe te voegen aan alle knoppen, maar van zeer groot belang voor uw bestelknop. Klanten zien hieraan dat ze op dit element kunnen klikken. Tevens is het ook een overtuigende optische illusie; door het mouseover-effect heeft de klant al interactie met de knop, waardoor hij hem eigenlijk mentaal al heeft ingeklikt. Vergeet niet het mouseover-effect uit te zetten voor de mobiele variant van de website; dit kan bugs veroorzaken in oudere browsers waardoor de klant de knop twee keer moet inklikken om naar de volgende stap te gaan!

5. Laat het glinsteren...

Mensen houden van pracht en praal - knoppen die heldere kleuren, animaties en glinsteringen bevatten zijn extra aantrekkelijk om aan te klikken. Wees niet bang om deze knop als enige op de hele site diepte vorm te geven.

6. ...of geef de knop juist de vormgeving van alle andere knoppen

Het kan juist ook goed werken om de bestel-knop exact dezelfde vormgeving te geven als alle andere knoppen op de site, omdat de knop dan niet opvalt en de klant misschien zelfs wel automatisch al op de knop klikt! Dit werkt het beste in winkelwagens waar de klant veel knoppen moet aanklikken, bijvoorbeeld bij een bestelproces dat bestaat uit meerdere pagina's.

7. Kader de knop in

Om aandacht te trekken naar de bestelknop kun je het duidelijk inkaderen. Het is oké om dit subtiel te doen - het gaat er om dat de klant de knop makkelijk kan vinden.

8. Laat het winkelwagen-icoon weg

Het is beter om bij deze knop geen winkelwagen-icoon toe te voegen, omdat dit niet de juiste symboliek is die hoort bij het plaatsen van een bestelling. De klant heeft namelijk op dit moment in de klantreis al de winkelwagen met producten gevuld. Een passender beeld zou een credit card zijn, omdat de vervolgstap na het aanklikken van deze knop afrekenen is. Ik denk dat het voor zich spreekt waarom dit ook geen passend symbool voor je knop is.

9. Geef duidelijke feedback als het mis gaat

Heeft de klant niet alle velden ingevuld, of heeft zij een fout gemaakt tijdens het invoeren? Zorg er dan voor dat de klant duidelijk te zien krijgt hoe zij deze foutmelding kan oplossen.

10. Vergeet geen AVG-informatie toe te voegen

Omdat de klant haar gegevens achterlaat is het van groot belang dat je je winkelwagen AVG-conform maakt. Vergeet daarom niet een duidelijke link naar de algemene voorwaarden te plaatsen, of (als dat nodig is) een checkbox om hiermee akkoord te gaan toe te voegen.

 

Wil je meer weten hoe je je webshop kan optimaliseren? Lees dan meer artikelen over conversieoptimalisatie in ons blog. Ben je benieuwd wat Sigma Solutions voor jouw B2B webshop kan betekenen? Bekijk dan onze diensten die wijleveren of neem contact op.


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
AOC is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten