Content driven design header image

Content driven design

donderdag 25 juni 2020 ·Leestijd: 2 minuten
contacteer auteur:

"Moeten we bij het wireframen onszelf eerst richten op het design of de content?" is een leuke vraag om eens bij stil te staan. Veel klanten gaan pas daadwerkelijk nadenken over de content wanneer zij een visuele uitwerking zien. Je kunt je dus afvragen: "in hoeverre moet ik mijzelf als UX designer op content richten bij het wireframen?"

Design ondersteunt de content en niet andersom

Echter zijn ontwerpkeuzes erg afhankelijk van de content en zou design pas na de content moeten komen. Daarom is het goed om voor het wireframen een goede voorstelling te maken met marketeers en/of business developers om na te denken wat het doel is en welke informatie architectuur het beste dat doel kan bereiken.

Door goed gebruik te maken van betekenisvolle afbeelingen en daadwerkelijke content in jouw wireframes kun je een hele goede voorstelling maken bij een klant. En daarbij is mijn mening dat het niet uit maakt wat de tekst precies is, maar je kunt de klant of de marketeer alvast laten nadenken over de juiste teksten die passen bij de tone of voice van een bedrijf. Gebruik dus zo min mogelijk lorem ipsum en zeker geen grijze vlakken waarmee je aangeeft hier is ruimte voor een afbeelding.

Na content komt dus design, design is in feite bedoeld om de content te optimaliseren, draagt het de boodschap die jij wilt communiceren? Bedenk goed waarom een gebruiker zich hier bevindt en waar hij naartoe gaat. Hier draagt user experience design een sterke bijdrage.

Content bedenken voor wireframen

Wanneer er nog maar weinig input is voor content voor je begint met wireframen, kun je natuurlijk zelf actief nadenken over de content. Hoe creëer je betekenisvolle content? Dat kun je doen door jezelf het volgende af te vragen. Goede content creëer je voor de gebruikers en hen motieven. Bedenk wat de user journey is van de gebruiker, wat weet de gebruiker al van het product of de dienst, waar wil je de gebruiker vervolgens heen sturen. Voor welk probleem draagt het product of dienst een oplossing aan? Welke successen hangen er aan de oplossing?

Meer dan afbeeldingen en tekst

Natuurlijk is er meer dan afbeeldingen en tekst. Probeer daarom ook verder te denken nu video’s steeds groter wordt om in de website te laten zien. Je kunt nog verder denken voor alternatieven van afbeeldingen, is het gebruik van iconen, artwork door middel van typografie en illustraties ook een opkomend contentbeeld op websites.


Andere blogartikelen

B2B E-commerce… Wakker worden!
Geschreven door
op dinsdag 28 juni 2022
Veel B2B-bedrijven in blijven hangen in; nauwelijks vindbare, verouderde B2B e-commerce websites met minimale conversiemogelijkheden en een betreurenswaardige gebruikerservaring. Zonde!
B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!
Geschreven door
op maandag 27 juni 2022
B2B online leadgeneratie is het proces van het identificeren van de ideale klanten voor uw product of dienst, en hen vervolgens overhalen tot aankoop. Het is een essentiële activiteit voor B2B sales- en marketingteams.
Wat maakt een B2B webshop succesvol?
Geschreven door
op zondag 26 juni 2022
De opmars van de B2B webshop neemt toe. Regelmatig krijgen wij de vraag of er een groot verschil is tussen een consumentgerichte webshop en een puur B2B gedreven webshop. In deze blog leggen wij u uit hoe een B2B webshop succesvol kan zijn en worden.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º