Een CMS kiezen dat bij u past. Hoe doet u dat?

Geschreven door: op maandag 8 augustus 2016

Leestijd:

Misschien is het de eerste keer dat u voor de keuze voor een CMS (contentmanagementsysteem) staat. Of wellicht heeft u op dit moment al een CMS, maar voldoet deze niet compleet aan uw zakelijke behoeftes. Wat de reden ook is, met deze lijst met selectiecriteria geven wij aan wat belangrijk is.

CMS kiezen Wat heeft u nodig? 

Allereerst onderzoekt u wat het CMS allemaal moet kunnen om uw doelstellingen te behalen. Houd ook rekening met bijvoorbeeld de gebruikersrechten en specifieke functionaliteiten die uniek zijn voor uw business. Denk aan functionaliteiten op het gebied van catalogus, documentatie of een uitgebreide zoekfunctie.

Toekomstgericht CMS

Denk niet alleen na over wat u op dit moment nodig heeft, maar denk ook aan de toekomst. Bedenk voordat u investeert in een CMS wat u de komende jaren met uw online strategie wilt bereiken en welke eisen deze aan uw CMS stellen. Zo kiest u een CMS dat in staat is om in uw toekomstige requirements te voorzien..

Veiligheid is key

Veiligheid is belangrijk voor uw bedrijf en daarom ook voor uw CMS. U wilt niet dat jan-en-alleman toegang tot gevoelige informatie (zoals klantgegevens) kan krijgen. Een systeem dat informatie kan versleutelen en ondersteuning biedt voor SSL-certificaten geeft extra beveiliging. Door te kiezen voor een goed beveiligd CMS behoedt u niet alleen uzelf, maar ook uw klanten, voor hackers. 

Integratiemogelijkheden

Let bij het kiezen van een CMS goed op of deze ook de benodigde integratiemogelijkheden met uw backofficesystemen heeft, zoals uw facturatie-, CRM-, PIM- en ERP-systeem. 

Snelheid

Hogere snelheid betekent een hogere conversie. Een CMS moet dus een snelle website vertegenwoordigen. Het is goed om te kijken naar een CMS dat zich focust op constante technische verbeteringen om uw website optimaal te laten draaien.

Internationale ondersteuning

Om ervoor te zorgen dat exporteren van een website gemakkelijk is, is het ven belang dat een CMS meertaligheid en een diversiteit aan landen ondersteunt. Zo weet u zeker dat uw website internationaal optimaal scoort.

Zoekmachinevriendelijk CMS

Kies een CMS dat bijdraagt aan uw positie in de zoekmachines. Een aantal benodigde functionaliteiten: 

  • Alle webadressen (URL's) die door het CMS gegenereerd worden moeten zoekmachinevriendelijk zijn.
  • Het CMS moet ervoor zorgen dat de paginatitel de juiste informatie weergeeft voor de zoekmachines.
  • Het is belangrijk dat u handmatig de H1, H2, ALT- en title-tags kunt invullen in het CMS. 

Bestaande website

Heeft u al een website en wilt u die voorlopig zo houden? Kies dan een CMS waarbij het mogelijk is om deze aan bestaande website te koppelen.

Kostenberekening

Houd rekening met bijkomende kosten voor plug-ins, updates, hosting, beheer en alle licenties en vergoedingen voor onderhoud die nodig zijn om uw CMS draaiende te houden. 

Wie gaat met het CMS werken?

Het CMS wordt altijd door een extern bureau beheerd. Maar wie gaat de content binnen het CMS beheren? Het is goed om te bedenken wie hierin verantwoordelijkheid krijgt en wie bij welke onderdelen moet kunnen. Zo heeft een applicatiebeheerder overal toegang toe en de mogelijkheid om instellingen aan te passen. Een contentmanager of redacteur hoeft hier niet allemaal bij te kunnen.

CMS draagt bij aan succes

Wanneer bent u als bedrijf succesvol? Als u inzicht heeft in uw systeem, content, documentatie en de resultaten hiervan. Een goed CMS ondersteunt dit. 

Advies over het kiezen van een CMS

Wij denken graag met u mee, achterhalen welke functionaliteiten een CMS voor u moet hebben, en geven vrijblijvend advies. Neem contact met ons op via het formulier aan de zijkant van de pagina, via mail of bel met 072-5345888.

Veel succes met het kiezen van een CMS dat bij u past!


Andere blogartikelen

  • Het gebruik van een Photoslider

    Geschreven door: op maandag 7 oktober 2019

    Ze zijn er in alle soorten en maten en staan meestal bovenaan een websitepagina. Dan heb ik het natuurlijk over photosliders. Zo bent u vast bekend met de traditionele foto die langzaam vervaagd en wa ...

    Bekijk het artikel »
  • De Controversie van AMP (Accelerated Mobile Pages)

    Geschreven door: op maandag 30 september 2019

    Er heerst al controversie rondom AMP (Accelerated Mobile Pages) sinds Google dit onderwerp heeft ingevoerd! In deze blog duiken we verder in deze controversie en ontdekken we of deze controversie tere ...

    Bekijk het artikel »
  • CSS attribuut font-display

    Geschreven door: op maandag 30 september 2019

    De snelheid van je website is belangrijk. Niet alleen omdat Google je website hierdoor hoger rankt maar ook omdat het gebruiksvriendelijker is voor de bezoekers. Als een website traag laadt, ben je ee ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten