Een succesvolle B2B Website Starten: Volledigheid en Complexiteit van Data en Processen

Geschreven door: op donderdag 21 mei 2020

Leestijd:

Of je nu net verantwoordelijk bent geworden voor het online kanaal van de groothandel, distributeur of fabrikant waarvoor je werkt of dat je er klaar mee bent dat je B2B website meer lijkt de kosten dan dat hij oplevert. Een lijst met tips van specialisten in online succes voor het type bedrijf waarin jij werkzaam bent zal altijd helpen.

In deze blog gaan we aan in op het thema: Volledigheid en complexiteit van data en processen

Volledigheid en Complexiteit van data en processen en het realiseren van volledigheid en reduceren complexiteit

Als je als bedrijf start met een B2B website dan is het noodzakelijk om integraal naar je marketing- en verkoopdata en -processen te kijken. Volledigheid van data en eenvoud en eenduidigheid van processen zijn essentieel om een succesvolle B2B website te kunnen realiseren. Hieronder een aantal voorbeelden vanuit de praktijk en mogelijke oplossingen.

1. Volledigheid van productdata. Dat de mogelijkheid om producten te vergelijken, zoekopdrachten automatisch aangevuld te krijgen en te kunnen filteren op meer dan alleen technische productkenmerken door klanten verwacht wordt kan worden afgeleid uit de steeds uitbreidende mogelijkheden van de platform van Coolblue en Amazon. Het ‘hoe dan’ van deze mogelijkheden wordt vaak gekoppeld aan termen als AI en Big Data. Dat laatste suggereert dat computers al het werk verzetten om tot deze functionaliteiten te komen. Dat is (helaas) niet waar. Het in een B2B website ontsluiten van zoek- en filtermogelijkheden vraagt om beschikbaarheid van uniforme, volledige data op het niveau van een uniek product (een SKU). Gelukkig is bij de meeste bedrijven een flinke hoeveelheid data beschikbaar bij leveranciers of in de digitale bestanden die horen bij de voorheen gedrukte catalogi. Deze data kan als basis dienen om de zo door klanten gewenste toepassingskenmerken en synoniemen toe te voegen in productenen daarmee zo goed mogelijke gebruikservaring neer te zetten.

2. De gevolgen van klant-specifieke prijzen. Veel bedrijven beseffen zich op het moment dat ze starten met een B2B website niet hoe complex het proces is op basis waarvan de prijs van een product bepaald wordt. Bedrijven die producten vooral via vertegenwoordigers hebben verkocht hebben vaak voor elk product een andere prijs per klant afgesproken. Bij een bedrijf met 2.000 unieke producten (SKU’s) en 200 klanten zijn dit 400.000 unieke prijzen. Het in een digitale omgeving onderhouden van een dergelijk volume aan prijzen vraagt behoorlijk wat tijd. Het is veel efficiëntere om klanten in een klantsegment te plaatsen en de productprijzen per klantsegment te bepalen. Dit vereenvoudigt niet alleen de implementatie van een B2B website, maar maakt het verkoopproces van vertegenwoordigers ook eenvoudiger.

3. Volledigheid van klantgegevens. Om een klant in een online portal informatie te laten zien of bestellingen, offertes, betaalsaldi, etc. is het van essentieel belang om een inlogfunctie. Voor internetgebruikers is het heel gebruikelijk dat zij inloggen op basis van een combinatie e-mailadres / wachtwoord en een token via hun telefoon. Deze zogenaamde multi-factor manier van inloggen is in veel toepassingen gewenst vanwege de aangescherpte privacywetgeving (AVG / GDPR). Bij veel bedrijven is het een flinke uitdaging om de gegevens die benodigd zijn om een inlogfunctie aan te bieden aan te leveren. Het waarom daarvan is eigenlijk altijd hetzelfde en op zichzelf logisch; het centrale systeem met klantgegevens (CRM) wordt beheerd door de financiële administratie. En die is (logischerwijs) alleen geïnteresseerd in de contactgegevens van de financiële administratie van de klant. Tijdig starten met het centraal registreren van gegevens van individuele contactpersonen van klanten is dus eenmust.

 

Gedemotiveerd geraakt door het lezen van bovenstaande? Niet doen! Het op orde krijgen van de hier genoemde data biedt enorme kansen voor het standaardiseren en digitaliseren van processen en heeft daarmee substantiële impact de schaalbaarheid van een bedrijf. Het nemen van kleine stappen, die meetbare resultaten opleveren is ons advies bij neerzetten van een succesvolle B2B website.

 

Verder lezen over het succesvol starten van een B2B website? Lees ook onze andere blogs.


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten