Belangrijke KPI's voor snelle websites

Geschreven door: op maandag 11 januari 2021

Leestijd: 3 minuten

Het hebben van een website draagt voor B2B bedrijven en organisaties bij aan het behalen van de doelstellingen. Een groot deel van de potentiële klanten begint hun aankoopreis online en in zoekmachines, dus het is van groot belang dat je hier vindbaar bent. Aan de andere kant worden klanten steeds veeleisender. In alle gevallen moet je er dus naar streven dat de pagina's op jouw website zo snel mogelijk laden. Als dit langer dan twee seconden duurt, is de kans groot dat deze bezoeker de website weer verlaat. 

Ook is het zo dat zoekmachines jouw website lager zullen ranken op het moment dat jouw website langzamer laadt dan websites met pagina's die wél een snelle laadtijd hebben. Het is dus niet alleen voor de gebruikservaring van jouw bezoekers en gebruikers van belang dat jouw website snel is, maar het heeft ook nog eens effect op jouw SEO-prestaties.

Maar waar moet je dan echt rekening mee houden om een snelle website te hebben? In deze blog beschrijf ik een vijftal KPI's die een indicatie geven over hoe snel jouw website is.

Belangrijke KPI's voor een snelle website

Pagina laadsnelheid

Meer dan 40% van bezoekers verlaat jouw website als het langer duurt dan 2-3 seconden om de pagina in te laden. Wees dus altijd op de hoogte van de laadsnelheid van de belangrijkste pagina's en grijp in als de laadsnelheid te hoog drijgt te worden. Door afbeeldingen te optimaliseren en technische optimalisaties door te voeren kun je al snel winst behalen in de laadtijd van jouw website. De laadsnelheid van jouw pagina's heeft vervolgens ook weer direct een effect over de ranking van jouw pagina's in zoekmachines. 

Aantal crawlfouten

Crawlfouten komen voor wanneer zoekmachines bepaalde pagina's niet kunnen bezoeken, en daardoor geen oordeel kunnen maken over de waarde van deze pagina. Het minimaliseren van het aantal crawlfouten is dus van groot belang voor de ranking van jouw website in zoekmachines. Als jouw website een heleboel crawl errors bevat, dan zal een zoekmachine jouw website lager ranken. Om de zoekmachines te helpen om zo snel mogelijk en zo zorgvuldig mogelijk jouw pagina's te indexeren, moet je decrawlfouten die jouw website vertoont oplossen. Deze fouten kun je vinden in Google Search Console.

Bounce ratio

De bounce ratio beschrijft het percentage bezoekers op een pagina die zonder door te klikken of interactie met de pagina te hebben de website weer verlaten. Dit kan natuurlijk zijn omdat de pagina niet aansloot bij de verwachting van de bezoeker, maar een andere reden is dat de pagina simpelweg te langzaam geladen werd. Door het bounceratio in de gaten te houden, kun je tijdig ingrijpen wanneer deze oploopt. Voer bijvoorbeeld een UX-analyse uit, zodat de oorzaak van deze toename bekend wordt.

Terugkerende bezoekers

Als een gebruiker of bezoeker tevreden is over jouw website, bestaat de kans dat deze gebruiker of bezoeker op den duur terugkeert naar jouw website. Gebruikservaring is dan ook een belangrijke factor voor gebruikers en bezoekers om terug te keren naar jouw website. Bezoekers komen niet graag terug naar een website die traag is, dus is het aantal terugkerende bezoekers een belangrijke indicator voor de gebruikservaring.

Organisch websitebezoek

Alle inspanningen die moeten leiden tot een snellere website zou je uiteindelijk terug moeten gaan zien in de resultaten. Het organische zoekverkeer op jouw website is daar een belangrijke indicator van. Snellere websites staan immers hoger in de zoekresultaten, waarmee de kans groter wordt dat je bezoekers aantrekt.

Meer weten over snelle websites?

Voor meer informatie over snelle websites kunt u contact met ons opnemen. Ook kunt u onderstaand e-book downloaden voor meer uitvoerbare inzichten.


Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›