5 Tips om de Conversie van Webformulieren te Verhogen

Geschreven door: op zaterdag 21 juni 2014

Leestijd:

Een veelgebruikte methode om een anonieme websitebezoeker te laten converteren naar een bekende lead is het gebruik van webformulieren. Hieronder 5 praktische tips die leiden tot optimale conversie van elk websiteformulier.

1. Gebruik een slimme CAPTCHA

Het gebruiken van de CAPTCHA kan menselijke websitegebruikers afschrikken en daarmee de conversie van formulieren verlagen. Ons advies: gebruik een slimme CAPTCHA.

Over de (slimme) CAPTCHA.

Afbeelding van CAPTCHA  De CAPTCHA is een veelgebruikte en effectieve methode om onderscheid te maken tussen menselijke en niet menselijke gebruikers (lees:spambots) van een websiteformulier. Het is technisch eenvoudig mogelijk om de CAPTCHA ‘slim’ te maken en deze alleen in te zetten als de websitegebruiker een spambot is. Technisch gezien zal meer dan 95% van de websitebezoekers bij het gebruik van een slimme CAPTCHA niet geconfronteerd worden met dit conversie verlagende middel.

2. Beperk het aantal formuliervelden

Stel bij elk formulierveld de volgende vraag: heb ik deze informatie echt nodig om contact op te kunnen nemen met mijn prospect? Het structureel stellen van deze vraag resulteert meestal in formulieren die bestaan uit de verplichte volgende velden.

B2B-Websites

B2C-Websites

  1. Bedrijfsnaam
  2. Naam Contactpersoon
  3. E-mailadres of Telefoonnummer
  4. Vraag of Bericht
  1. Naam
  2. E-mailadres of Telefoonnummer
  3. Vraag of Bericht

3. Denk aan de Tablet en de Smartphone

Tablets en met name Smartphones hebben beperkte schermgrootte. Dit heeft twee belangrijke effecten:

  1. Als een formulier een groot aantal velden bevat kan het invullen ervan onoverzichtelijk worden.
  2. Het selecteren van een checkbox (Smartphone Toetsenbord voor E-mail Formuliervelden ) of een  radiobutton (Afbeelding van toetsenbord voor website adres formulier velden ) is voor een smartphone-gebruiker lastig. Zorg er voor dat de tekst bij de checkbox of radiobutton ook aanklikbaar is met behulp van HTML-label.
  3. Tablets en Smartphones hebben beperkte ruimte voor het keyboard en passen dit daarom aan op basis van het ‘type’ veld.

Enkele van de verschillende beschikbare veldtypen en het bijbehorende toetsenbord.

Veldtype

Toetsenbord

E-mail

Afbeelding van smartphone toetsenbord voor numerieke formuliervelden

Website Adres

toetsenbord website indeling

Nummer

toetsenbord nummer indeling ​​

4. Plaats een formulier op elke pagina en boven de ‘vouw’

Bij online lead generation met webformulieren is het belangrijk om het de websitebezoeker zo eenvoudig mogelijk te maken om het webformulier te versturen. De aandachtspunten:

  1. Zorg ervoor dat op elke pagina een formulier aanwezig is. De enige pagina die hierop een uitzondering kan zijn is de voorpagina, die vaak meer een ‘portaalfunctie’ heeft dan een ‘conversiefunctie’.
  2. Plaats het formulier boven de ‘vouw’, dus in het zicht van de bezoeker zonder dat deze hoeft te scrollen.

5. Let op taalgebruik

Taalgebruik kan websitebezoekers sturen in de verplichtingen die zij ervaren bij het verzenden van een formulier. Twee praktijkvoorbeelden van titels van converterende webformulieren:

  1. Advies nodig? Maak een vrijblijvende afspraak!
  2. Stel ons een vraag.

En twee voorbeelden van titels die niet goed werken:

  1. Contactformulier, hieruit spreekt te weinig actie.
  2. Het weglaten van de titel van een formulier.

Ook een internetkanaal wat meetbaar en met positief rendement bijdraagt aan het succes van je business? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies- en kennismakingsgesprek, wij geven 5 online succes verbeterende tips.


Andere blogartikelen

  • Til uw bedrijf naar een hoger plan met klantinzicht

    Geschreven door: op vrijdag 23 februari 2018

    80% van de CEO’s vindt de eigen organisatie klantgericht, slechts 8% van de klanten is het daarmee eens (Steven van Belleghem). In deze tijd van digitalisering is de klant kritischer dan ooit. Info ...

    Bekijk het artikel »
  • Css grid

    Geschreven door: op dinsdag 20 februari 2018

    Css grid is een vernieuwende manier voor het indelen van content op website pagina’s. Met behulp van css wordt de uiterlijk van een website bepaald. Doormiddel van een grid is het mogelijk om gemakkel ...

    Bekijk het artikel »
  • CSS vendor prefixes

    Geschreven door: op dinsdag 20 februari 2018

    Bij CSS is het voor een aantal stijl regels mogelijk om aan te geven in welke browser deze gebruikt moet worden. Hiervoor wordt het type browser toegevoegd voor de stijl regel. Dit wordt een prefix (o ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd gazellen 2017
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail

whitepaper-customer-selfservice-1.png

Bedien uw klanten optimaal met customer selfservice

Download de whitepaper