5 Functionaliteiten van Succesvolle B2B Webshops

Geschreven door: op zondag 26 juli 2015

Leestijd: 3 minuten

Steeds meer B2B bedrijven investeren in het realiseren van een B2B Webshop. In dit artikel beschrijven wij 3 functionaliteiten die B2B Webshops van onze klanten succesvol maken.

1. Integratie met bestaande (backoffice) systemen

In een B2B-omgeving wordt webshopfunctionaliteit vaak ingezet voor het automatiseren en optimaliseren van het al bestaande aankoopproces van bestaande klanten. Vaak zijn verschillende processen al (gedeeltelijk) geautomatiseerd en is veel productdata aanwezig. Door de B2B Webshop te integreren met bestaande functionaliteiten worden twee doelen gerealiseerd:

  1. De investering in webshopfunctionaliteit wordt beperkt. Investeren in een koppeling met een bestaand systeem is altijd goedkoper dan het opnieuw automatiseren van processen.
  2. De content onderhoudskosten worden beperkt. Er wordt immers gebruik gemaakt van al bestaande data.
  3. De customer journey wordt zo eenduidige mogelijk gehouden. Binnen de backoffice en webshop zijn dezelfde gegevens beschikbaar.

Wij kunnen uw B2B Webshop met ieder mogelijk (backoffice) systeem integreren, waaronder SAP Business One, AFAS Profit, Microsoft Dynamics en Exact Online.

2. Online Betalen in een B2B Webshop

Veel bedrijven gebruiken hun B2B Webshop voor online bestellen en factuurinformatie. Anno 2021 is functionaliteit om online betalingen te accepteren eenvoudig en tegen lage kosten aan een B2B Webshop toe te voegen. Klanten direct na een bestelling (een deel van) het orderbedrag laten betalen optimaliseert kasstromen en minimaliseert het risico op wanbetaling.

3. Navigeren, Zoeken en Vinden in een B2B Webshop

Essentiele functionaliteit van een succesvolle B2B Webshop is de eenvoud waarmee webshopgebruikers het door hun gewenste product vinden. Uitgangspunt hierbij is dat een webshopgebruiker het gewenste product binnen maximaal 3 acties vindt. Voorbeelden van functionaliteiten die zorgen dat producten goed vindbaar zijn:

  • Intuïtieve navigatie waarbinnen het productassortiment via meerdere assen (merk, toepassing, materiaal) bereikbaar is.
  • Filters.
  • Sorteermogelijkheden, bijvoorbeeld op prijs, op alfabet, maar ook op populair of eerder gekocht.
  • Zoekfunctie met automatisch aanvullen, zodat de gebruik wordt gestuurd bij het uitvoeren van een zoekopdracht.

Let op! Voor al deze punten is het noodzakelijk om assortimentsdata, voorzien van de juiste meta-gegevens, digitaal beschikbaar te hebben.

Bijkomend voordeel! Het op de juiste wijze publiceren van verrijkte assortimentsdata zorgt vaak voor een flinke toename in online vindbaarheid en gratis traffic via zoekmachines.

4. Een eenvoudig bestelproces

In de essentie hebben klanten van B2B Webshops vaak weinig tijd en willen graag zo snel mogelijk (grote) bestellingen kunnen plaatsen. Het loont daaorm om in uw webshop na te denken over hoe het bestelproces zo soepel en effciënt mogelijk kan verkopen, ook als er grote orders geplaatst worden.

1. De inzet van bulkacties

Door een bulkactie kunnen grote aantallen simpel met één druk op de knop besteld worden in alle varianten die beschikbaar zijn voor dat product. Producten kunnen op deze manier snel in de winkelwagen worden geplaatst, zonder continu te switchen tussen winkelwagen en productpagina. Kortom: een functionaliteit van toegevoegde waarde.

2. B2B Klantportaal

Voor verhaalaankopen is een goed ingerichte B2B Portal essentieel. Vaak  maken meerdere personen binnen hetzelefde bedrijf gebruik van het klantenportaal. Zorg er daarom voor dat uw klantenportal gebruiksvriendelijke is en afgestemd op de wensen van uw B2B klanten.

5. Mobielvriendelijkheid van een B2B Webshop

B2B kopers bestellen tegenwoordig niet alleen maar via desktop. 30% van de B2B kopers doet zijn aankopen inmiddels al via mobiel. De verwachting is dat dit aantal de aankomende jaren alleen maar verder zal stijgen. Met andere woorden, mobiele apparaten spelen al een prominente rol in de buyer journey van B2B klanten. Zorg er dan ook voor dat uw B2B Webshop geoptimaliseerd is voor mobiel en daarmee volledig responsive is. In de kern hebben mobielvriendelijke B2B Webshops een strak, modern, gebruiksvriendelijk en overzichtelijk design. Daarbij is een logische lay-out van essentieel belang. Op het moment dat webshops niet aan de mobiele verwachtingen voldoen, verliest u potentiële klanten die hoogstwaarschijnlijk bij concurrenten gaan winkelen die het op mobiel beter voor elkaar hebben.

Aan de slag met een B2B Webshop?

Neem voor een verhelderend gesprek over B2B E-commerce en een goede bak koffie contact met ons op via 072 5345 888.


Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º