Waar moet je op letten bij het ontwerp van een mega menu?

Geschreven door: op zondag 9 januari 2022

Leestijd: 3 minuten

Wat is een mega menu? Bij een mega menu heb je vaak een assortiment met een heleboel product categorieën die je beschikbaar stelt voor je gebruiker. Om de gebruiker niet door je website heen te hoeven laten klikken om uiteindelijk op een serie producten uit te komen waar die naar opzoek is, kun je gebruik maken van een mega menu waarmee je de gebruiker via de navigatie van de website al op de juiste categorie laat komen. Dit zie je bijvoorbeeld bij de grotere webshops en heb je vast bewust of onbewust wel eens gebruik van gemaakt.

Groepeer je opties

Om de gebruiker geen overkill aan opties te geven wil je de gebruiker rust geven om uit te zoeken waar hij naar opzoek is. Begin dus met het goed groeperen van het assortiment op relevante categorieën.

Geef vervolgens de gebruiker stap voor stap een keuze in zijn categoriën in plaats van het tonen van alle opties in een overzicht zoals hieronder is te zien;

Megamenu1

In plaats daarvan hebben wij voor onze klant Pyrasied de gebruiker in verschillende stappen pas categorieën laten zien waar hij of zij naar opzoek is. Zo is in onderstaande afbeelding te zien dat de gebruiker heeft gekozen voor Alle kunststoffen en in de afbeelding eronder kiest de gebruiker voor Merk waarna hij pas dan alle onderliggen categorieën te zien krijgt.

megamenu2

 

 

megamenu3

Zorg voor focus op het mega menu

Het vinden van de juiste categorieën in een mega menu is voor een gebruiker een vrij intensieve interactie omdat de gebruiker specifiek opzoek is naar een categorie en er in een mega menu nou eenmaal veel opties mogelijk zijn.

Daardoor wil je dat de gebruiker zo min mogelijk wordt afgeleid door andere elementen op de website.

Hieronder zie je een voorbeeld van Media Markt waarin er weinig focus wordt gelegd op het menu waarin ik mij bevindt, ik zie bijvoorbeeld nog heel duidelijk content en actie banners die zich achter het menu bevinden die een gebruiker mogelijk kan afleiden.

megamenu4

Terwijl Bol.com het mega menu over de hele breedte heeft gezet en de content achter het megamenu deels laat wegvallen door een donkere tint eroverheen te laten vallen, hierdoor heeft de gebruiker zo weinig mogelijk afleiding van andere elementen.

megamenu5

Affordance van mega menu’s

Door een pijltje toe te voegen aan een menu item kun je ervoor zorgen dat de gebruiker weet wanneer hij een mega menu kan verwachten en wanneer de gebruiker een simpele link kan verwachten door geen pijltje toe te voegen. Door het pijltje naar beneden te laten wijzen geef je de gebruiker instinctief al het gevoel dat er meet onder ligt.

Denk goed na over de triggers

Hoe vervelende is het wanneer je een website aan het scannen bent en er verschijnt een mega menu en verdwijnt zomaar weer omdat je met je muis aan het bewegen bent. Hierdoor zorg je ervoor dat een gebruiker niet op zijn gemak door de content van de website kan scannen. Overweeg dus goed om een megamenu pas te laten zien wanneer een gebruiker een klik doet op het bovenliggende menu item. Zeker in combinatie met het pijltje zal een gebruiker geneigd zijn om te klikken en weet de gebruiker dat hij meer categorieën zal gaan zien.  


Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›