Gebruik van ID's in CSS header image

Gebruik van ID's in CSS

zondag 9 januari 2022 ·Leestijd: 1 minuut
contacteer auteur:

Er zijn genoeg ideeën om structuur te krijgen in de CSS die je schrijft voor het stylen van jouw pagina’s. In dit artikel schrijf ik over het gebruik van ID’s in CSS en wat mijn advies is waarom je het niet wilt gebruiken.

Herbruikbaarheid

ID selectoren zijn goede selectoren wat heel goed werkt voor 1 specifiek item in je website, echter maakt dit het lastig. Hiermee maak je het voor jezelf een stuk moeilijker om modulair gebaseerd styling toe te passen aan je website. Wij bij Sigma Solutions geloven in het principe herbruikbaarheid op basis van atomen, waarmee je dus snel modules kunt opbouwen en daarmee consistente styling over je hele website behoudt.

Specificiteit

Een ID is veel specifieker dan een class of een HTML tag. Neem nou bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld;

<p id="intro" class="excerpt">Lorem ipsum</p>

#intro{ color:blue; }

.content{ color:green }

p{ color:red; }

Ondanks dat de kleur rood als laatste wordt aangeroepen zal de tekst blauw zijn, omdat een ID specifieker is dan een class en een HTML tag.

In dieper geneste items kun je dus moeilijk een kleur gaan stylen op een bepaalde class die je wellicht ook buiten de specifieke ID gebruikt. Wat je dan vaak ziet is dat er !important of * gebruikt gaat worden om toch specifiek styling toe te passen. Uiteindelijk neemt dit zoveel kopzorgen met zich mee dan krijg je een sneeuwbal effect aan overschrijvingen binnen CSS.

Verwijderen van ID’s

Het is niet de bedoeling om al je ID’s gelijk te gaan verwijderen in de HTML, want ID’s kunnen juist wel heel goed werken voor andere doeleinden, zoals in Javascript of inline links zoals ‘Jump to content’. 


Andere blogartikelen

B2B E-commerce… Wakker worden!
Geschreven door
op dinsdag 28 juni 2022
Veel B2B-bedrijven in blijven hangen in; nauwelijks vindbare, verouderde B2B e-commerce websites met minimale conversiemogelijkheden en een betreurenswaardige gebruikerservaring. Zonde!
B2B Leadgeneratie: Alles wat je altijd al wilde weten!
Geschreven door
op maandag 27 juni 2022
B2B online leadgeneratie is het proces van het identificeren van de ideale klanten voor uw product of dienst, en hen vervolgens overhalen tot aankoop. Het is een essentiële activiteit voor B2B sales- en marketingteams.
Wat maakt een B2B webshop succesvol?
Geschreven door
op zondag 26 juni 2022
De opmars van de B2B webshop neemt toe. Regelmatig krijgen wij de vraag of er een groot verschil is tussen een consumentgerichte webshop en een puur B2B gedreven webshop. In deze blog leggen wij u uit hoe een B2B webshop succesvol kan zijn en worden.
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º