Wat is Marketing Enablement?

Geschreven door: op donderdag 11 november 2021

Leestijd: 3 minuten

In de afgelopen jaren heeft digitalisering veel impact gehad op B2B marketing en sales. Tegenwoordig worden B2B-marketeers geconfronteerd met veel verzoeken om content te creëren waarmee sales (potentiële) klanten door het koopproces leiden. Toch hebben veel marketeers moeite om content te creëren die voldoet aan de wensen van de verkopers.

Kloof tussen marketing en sales

Sales- en marketingteams zijn vaak niet op elkaar ingespeeld, terwijl ze zouden kunnen samenwerken om leads binnen te halen, klantrelaties te ontwikkelen en de omzet te verhogen. Een verkoopbevorderende marketingstrategie - ondersteund met de juiste technologie - kan beide teams helpen bij het creëren, vinden en delen van de marketingcontent die nodig is om de verkoop te realiseren. De kloof tussen marketing en sales is geworteld in de bredere realiteit dat marketing- en salesteams vaak niet op elkaar zijn afgestemd. Negen van de tien marketing- en salesmanagers geven aan dat er een kloof bestaat tussen strategie, proces, content en cultuur. Dit gebrek aan afstemming creëert kloven tussen marketing en sales waar:

  • Marketeers content creëren die niet wordt gebruikt door sales;
  • Verkopers niet begrijpen hoe marketingcontent relevant is voor hun verkoopcyclus, omdat het niet is gecontextualiseerd voor specifieke kansen;
  • Verkopers die worden overladen met content, negeren vaak content die niet is gepersonaliseerd voor hun doelgroep.

Marketing Enablement voor de B2B

Marketing Enablement is geen nieuwe term, wij gebruiken deze term namelijk al jaren. Marketing Enablement is het proces waarbij marketing gerelateerde activiteiten, zoals contentcreatie, contentopslag, salescommunicatie en contentanalyse, efficiënter worden gemaakt, waardoor de algehele afstemming tussen marketing en sales verbetert. 

Marketing Enablement verandert radicaal de manier waarop content wordt opgeslagen, gecreëerd, verfijnd en geleverd. Een echt Marketing Enablement initiatief zal marketeers de vrijheid geven om beter gepersonaliseerde content te creëren die rechtstreeks tot hun kopers en hun behoeften spreekt. Die content kan vervolgens op een efficiëntere manier worden opgeslagen door de hoeveelheid ineffectieve en ongebruikte content te verminderen, terwijl de content ook via contentprofielen aan meer gerichte doelgroepen kan worden aangeboden.

Marketing Enablement is van cruciaal belang voor iedere marketingafdeling die meer wil zijn dan "de creatieve afdeling". Neem de tijd om na te denken over hoe uw marketingteam zou kunnen profiteren van een Enablement Team.  B2B bedrijven hebben een sterke Marketing Enablement functie nodig die hen moedig de toekomst in zal dragen. Dit kan door zelf een Enablement Team intern op te zetten, maar dat kan uiteraard ook in samenwerking met een ervaren en gespecialiseerde Online Business Partner die u op dit gebied ontzorgt en ondersteunt.

B2B Online Leadgeneratie en Marketing Enablement

Een belangrijk element van Marketing Enablement is het identificeren en gebruiken van technologieën die marketingresultaten mogelijk maken. Dit is waar het Marketing Enablement Team samenwerkt met het Marketing Operations Team. Het Enablement Team neemt de rol op zich van het verzamelen en uitleggen van bedrijfsvereisten en het Operations Team neemt de rol op zich van het vertalen van bedrijfsvereisten in technologische oplossingen. Het Enablement Team heeft een beter begrip van marketing en klanten, en Operations heeft een beter begrip van tools.

Marketing Enablement is één van de resultaten die u boekt in de fase "Online Leadgeneratie" binnen onze Roadmap Digitalisering. Benieuwd wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen op het gebied van Markting Enablement? Neem dan contact met ons op.


Bel 072 5345 888
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›