Het belang van een goede zoekfunctie op uw webshop

Geschreven door: op woensdag 2 juni 2021

Leestijd: 2 minuten

Uw prospects en klanten willen maar één ding; vinden wat ze nodig hebben. Zoekfuncties zijn daarom een must voor uw webshop.

Optimaal filteren, sorteren en weergeven

Er zijn meerdere manieren om te zoeken op een webshop. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende menu's, het zoekveld en de filterfuncties. Bij het ontwerpen van een webshop houden wij er rekening mee dat een bezoeker vaak nog niet precies weet welk product hij zoekt. Wij delen de menu's en de filters dan ook zo in dat hij via verschillende wegen naar het juiste product geleid wordt. Zo kan hij bijvoorbeeld zoeken op de toepassing van het product, het merk, de kleur, de productgroep en het producttype.

De bezoeker leiden naar het juiste product

Om de webshopbezoeker optimaal te bedienen en snel resultaten te tonen, die naadloos aansluiten bij wat hij zoekt, is informatie nodig. Daarom zijn er bij een zoekfunctie uitgebreide filtermogelijkheden die de bezoeker kan selecteren. Deze filters beantwoorden vragen die normaal door een verkoopmedewerker gesteld zouden worden om het juiste product te adviseren.

Bezoekers faciliteren en verrassen

Het kan voorkomen dat de bezoeker denkt een bepaald product nodig te hebben, maar dat er een ander product is dat (nóg) beter aansluit bij zijn wens. Dankzij de filterfunctie kunt u de bezoeker een gericht productaanbod laten zien en hem zelfs verrassen met een alternatief product. Daarnaast kunt u op de productpagina alternatieven voor dat product aanbieden. Bijvoorbeeld één van een ander merk of een product waar u meer marge op maakt.

Resultaat op maat

De zoekresultaten kunnen op verschillende manieren weergegeven worden: visueel, als tekst of als combinatie van die twee. Samen beslissen we welke manier het best past bij uw aanbod.

Het kan natuurlijk voorkomen dat de wens van de bezoeker zo specifiek is dat er geen resultaten weergegeven worden. Of dat hij de parameters niet correct ingevuld heeft. Wij meten welke zoekopdrachten geen resultaten opleveren en waarom. In zo'n geval zorgen wij er ook voor dat er een contactformulier verschijnt. Op die manier worden uw bezoekers altijd bediend!


Andere blogartikelen

  • Hoe kan je meer leads genereren EN online verkopen?

    Geschreven door: op woensdag 8 september 2021

    Een website die leads genereert en online verkopen faciliteert? Met behulp van een website met geïntegreerde webshop kunt u direct meer business realiseren. Directe verkopen van standaard producten zo ...

    Bekijk het artikel »
  • Even voorstellen: Nick van Leijden

    Geschreven door: op donderdag 22 juli 2021

    Hoi, volgens mij kennen wij elkaar nog niet! Ik ben Nick van Leijden, een 24 jaar oude User Experience designer en sinds kort werkzaam bij Sigma Solutions als UX developer. Als UX developer is het mij ...

    Bekijk het artikel »
  • Even voorstellen: Renzo Korver

    Geschreven door: op dinsdag 20 juli 2021

    Mijn naam is Renzo Korver, ik ben 24 jaar en ik kom uit Oudkarspel. Eind januari 2021 ben ik bij Sigma Solutions gestart met mijn afstudeerstage voor de opleiding Communicatie aan de Hogeschool van Am ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book »

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›