Toegankelijkheid verbeteren met de adviezen van Lighthouse

Geschreven door: op vrijdag 7 mei 2021

Leestijd: 2 minuten

In mijn vorige blog was te lezen dat de toegankelijkheidsscore van de homepage van sigmasolutions.nl

Afbeeldingen

In een aantal afbeeldingen onderbraken er alt attributen, alt attributen zijn belangrijk voor wanneer een afbeelding niet inlaadt dan wordt de alt tekst laten zien zodat de gebruiker nog een idee heeft wat de afbeelding moet weergeven en daarmee de content te begrijpen.

Iframe

Ook onderbrak er een title attribuut in het iframe waar het formulier in zit. De titel moet beschrijvend zijn wat de iframe qua content bevat, voor gebruikers met assistive technology zoals bijvoorbeeld een screen reader is dit vooral van meerwaarde.

Zoomen voor touchscreens

In touchscreen apparaten kon je niet inzoomen op de website van sigmasolutions.nl, dit hebben we aangepast zodat elke gebruiker de website kan gebruiken zoals hij wil. Je wilt dit niet uitschakelen omdat je de intentie van de gebruiker niet weet, je wilt niet voor de gebruiker beslissen hoe hij zijn apparaat moet gebruiken. Want de gebruiker is gewend te kunnen pinchen op een touchscreen.

Contrast

Eén van de belangrijke factoren van toegankelijkheid is waarneembaarheid. Nu kun je dat bij kleuren heel goed meten in Google Chrome, er bestaat namelijk een contrast ratio van kleuren die je in de styles tab van je development tool kunt inzien. Tekst die een laag contrast hebben is moeilijk leesbaar voor een gebruiker, helemaal wanneer een gebruiker kleurenblindheid heeft.

 contrast-ratio.png

In de screenshot hierboven is te zien dat de links in de footer een contrast ratio met de achtergrond hadden van 2.13, Google adviseert een contrast ratio van minstens 4.5 met de contrast kleur.

Eindscore

Door bovenstaande en daarmee vrij simpele aanpassingen is al een groot verschil te zien in de toegankelijkheidsscore. In mijn vorige blog stond deze score op 65. Hieronder is te zien dat de score nu in de 90 zit, wat Google markeert als goed met de groene kleur. Van 50 tot 89 betekent voor Google dat er verbetering nodig is en daaronder staat voor Google gemarkeerd als slecht. En dat kan slecht zijn voor je ranking. Daarom streven wij bij Sigma Solutions voor een minimale score van 90.

lighthouse.png

 


Andere blogartikelen

  • Hoe kan je meer leads genereren EN online verkopen?

    Geschreven door: op woensdag 8 september 2021

    Een website die leads genereert en online verkopen faciliteert? Met behulp van een website met geïntegreerde webshop kunt u direct meer business realiseren. Directe verkopen van standaard producten zo ...

    Bekijk het artikel »
  • Even voorstellen: Nick van Leijden

    Geschreven door: op donderdag 22 juli 2021

    Hoi, volgens mij kennen wij elkaar nog niet! Ik ben Nick van Leijden, een 24 jaar oude User Experience designer en sinds kort werkzaam bij Sigma Solutions als UX developer. Als UX developer is het mij ...

    Bekijk het artikel »
  • Even voorstellen: Renzo Korver

    Geschreven door: op dinsdag 20 juli 2021

    Mijn naam is Renzo Korver, ik ben 24 jaar en ik kom uit Oudkarspel. Eind januari 2021 ben ik bij Sigma Solutions gestart met mijn afstudeerstage voor de opleiding Communicatie aan de Hogeschool van Am ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book »

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›