Design patronen in C#: Introductie

Geschreven door: op vrijdag 12 maart 2021

Leestijd: 2 minuten

Binnen programmeren kom je allerlei scenario’s tegen welke je via allerlei wegen kunt oplossen. Design patronen zijn herbruikbare oplossingen om deze scenario’s en issues op te lossen. Welk design patroon je gebruikt, is afhankelijk van het scenario en het probleem waar een programmeur tegenaan loopt.

Het gebruik van design patronen is als eerste beschreven door Christopher Alexander in zijn boek ‘A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction’. In het boek beschrijft hij hoe je een “taal” kunt gebruiken voor het ontwerpen van een stad. Deze “taal” bestaat uit verschillende patronen. De patronen beschrijven bijvoorbeeld hoe hoog de deuren zouden moeten zijn, hoe hoog een gebouw moet zijn, etc. Dit idee is verder opgepakt door vier auteurs, Erich Gamma, John Vlissides, Ralph Johnson en Richard Helm. In 1994, publiceerden zij het boek “Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software”.

In dit boek worden in totaal 23 design patronen beschreven, ook wel bekend als de ‘Gang of Four’ design patronen. Deze patronen worden ingedeeld op basis van het doel van het patroon. De verschillende design patronen zijn op te delen in 3 hoofdcategorieën:

  1. Creatie ontwerppatroon: Dit ontwerppatroon biedt mechanismen voor het maken van objecten welke de flexibiliteit en herbruikbaarheid van de code bevorderen.
  2. Structureel ontwerppatroon: deze patronen leggen vast hoe objecten en klassen in grotere structuren kunnen worden geassembleerd, terwijl de structuren flexibel en efficiënt blijven.
  3. Gedrag ontwerppatroon: Dit patroon zorgt voor effectieve communicatie en toewijzing van verantwoordelijkheden tussen objecten.

Welk patroon je gebruikt, hangt geheel af van het mogelijke probleem waar je tegen aanloopt en welke je wilt oplossen. Let wel, het gebruik van patronen moet het programmeren nu en later onderhouden van de code makkelijker maken. Een patroon kan de code namelijk ook complexer maken dan nodig is waardoor het juist het tegenovergestelde effect heeft. Denk dus altijd goed na of er een design patroon is welke bij het issue waar je tegenaan loopt past en of het probleem hierdoor makkelijker wordt. Zo niet, gebruik dan geen patroon.

In mijn volgende blogs bespreek ik een aantal van deze design patronen, namelijk de abstract factory en de singleton. Lees ze hier:

  1. Design patronen in C#: Singleton
  2. Design patronen in C#: Abstract factory

Voor meer informatie over Design patronen kun je de volgende links gebruiken:

  1. https://refactoring.guru/design-patterns/csharp
  2. https://www.dofactory.com/net/design-patterns

Andere blogartikelen

  • Hoe kan je meer leads genereren EN online verkopen?

    Geschreven door: op woensdag 8 september 2021

    Een website die leads genereert en online verkopen faciliteert? Met behulp van een website met geïntegreerde webshop kunt u direct meer business realiseren. Directe verkopen van standaard producten zo ...

    Bekijk het artikel »
  • Even voorstellen: Nick van Leijden

    Geschreven door: op donderdag 22 juli 2021

    Hoi, volgens mij kennen wij elkaar nog niet! Ik ben Nick van Leijden, een 24 jaar oude User Experience designer en sinds kort werkzaam bij Sigma Solutions als UX developer. Als UX developer is het mij ...

    Bekijk het artikel »
  • Even voorstellen: Renzo Korver

    Geschreven door: op dinsdag 20 juli 2021

    Mijn naam is Renzo Korver, ik ben 24 jaar en ik kom uit Oudkarspel. Eind januari 2021 ben ik bij Sigma Solutions gestart met mijn afstudeerstage voor de opleiding Communicatie aan de Hogeschool van Am ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book »

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›