De eerste inzichten van Google Analytics 4

Geschreven door: op vrijdag 20 november 2020

Leestijd: 2 minuten

Eind oktober is de nieuwe versie van Google Analytics geïntroduceerd, wat vorig jaar als Google Analytics App + Web als bèta werd uitgerold heet nu Google Analytics 4 en is daarmee de opvolger van Universal Analytics.

Het is belangrijk om mee te gaan in deze ontwikkeling van Google die adviseert om een Google Analytics 4 property aan te maken parallel naast de huidige Universal Analytics property. (https://support.google.com/analytics/answer/9744165?hl=nl)

Nieuw in Google Analytics 4

Wat is er nu nieuw in deze Google Analytics en wat kun je er in de toekomst van verwachten.

  1. Cross domain tracking is eenvoudiger geworden, dat is nu vanuit zelf in te stellen zonder meerdere weergaven/property’s aan te maken.
  2. Er zijn extra gebeurtenissen die Google Analytics standaard meet en niet extra nodig zijn om in te stellen via Google Tag Manager. Zoals:
    1. Scrolldiepte van een gebruiker
    2. Uitgaande klikken
    3. Video-engagement
    4. Downloads van bestanden
    5. Onsite zoekopdrachten
  3. Makkelijker te bepalen welke gebeurtennissen als conversie gezien mogen worden
  4. In de nieuwe Google Analytics spreek Google Analytics over betrokkenheid in plaats van Bounce percentage. Denk bijvoorbeeld aan een gebruiker die op je website in 5 seconden op een bel button klikt en zo de website verlaat. In Universal Analytics zou dit gezien worden als negatief want een hoge bounce percentage, in Google Analytics 4 wordt dit als positief gezien door een hoog user engagement.
  5. Machine learning wordt geïntroduceerd zo kun je meldingen ontvangen over een voorspelling wat binnen 7 dagen goed kan converteren wanneer een product een negatieve of positieve trend bevat.

Onduidelijkheden over Google Analytics 4

Er zijn nog wat onduidelijkheden in Google Analytics 4, waarvan het niet bekend is wat het idee hier is van Google Analytics 4.

  1. Bij het overstappen van Universal Analytics naar Google Analytics 4 neem je nog niet de historische data mee, daarom adviseert Google voorlopig een Google Analytics 4 property er parallel naast te zetten.
  2. Er kunnen nog geen data weergaven aangemaakt worden zoals dat wel per property in Universal Analytics kon.
  3. Veel rapportages uit Universal Analytics zijn verwijderd of verplaatst in Google Analytics 4

 

Moet je je nu al druk maken over het inrichten van Google Analytics 4? Nee zo is het niet, Google zal tijdig bekend maken wanneer Google Analytics 4 de productieversie wordt. Dit kan nog 1 tot 2 jaar duren.

Dit blog wordt dus vervolgd…


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Bekijk al onze tevreden klanten ›
Onze Middelen en Technologieën
Lees meer over onze expertise op ons blog ›
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book »

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›