De eerste inzichten van Google Analytics 4

Geschreven door: op vrijdag 20 november 2020

Leestijd: 2 minuten

Google Analytics blijft de meest populaire tool om inzicht te krijgen in de bezoekers van uw website. Google blijft Analytics ontwikkelen om u meer data en inzichten te verschaffen. Naast de upgrades in de afgelopen jaren werkt Google nu ook aan een compleet nieuwe versie. Eind oktober is deze nieuwe versie van Google Analytics geïntroduceerd. Wat vorig jaar nog als Google Analytics App + Web (bèta) werd uitgerold, heet nu Google Analytics 4 en is daarmee de opvolger van Universal Analytics.

Hoewel Universal Analytics nog werkt, zal het op den duur vervangen worden. Het is belangrijk om mee te gaan in deze ontwikkeling van Google die adviseert om een Google Analytics 4 property aan te maken parallel naast de huidige Universal Analytics property. Daarover leest u op de site van Google meer.

Nieuw in Google Analytics 4

Wat is er nu nieuw in deze Google Analytics en wat kunt u er in de toekomst van verwachten?

  1. Cross domain tracking is eenvoudiger geworden. Dit is nu zelf in te stellen zonder meerdere weergaven of property’s aan te maken.
  2. Er zijn extra gebeurtenissen die Google Analytics standaard meet. Deze hoeft u dus niet meer in te stellen via Google Tag Manager. Voorbeelden zijn:
    1. Scrolldiepte van een gebruiker
    2. Uitgaande klikken
    3. Video-engagement
    4. Downloads van bestanden
    5. Onsite zoekopdrachten
  3. Het is makkelijker te bepalen welke gebeurtenissen als conversie gezien mogen worden.
  4. In de nieuwe versie spreekt Google Analytics over betrokkenheid in plaats van bouncepercentage. Denk bijvoorbeeld aan een gebruiker die op uw website binnen 5 seconden op een bel button klikt en zo de website verlaat. In Universal Analytics zou dit gezien worden als negatief, want dit telt als een bounce. In Google Analytics 4 wordt dit als positief gezien, als teken van een hoge user engagement.
  5. Machine learning wordt geïntroduceerd. Zo kunt u meldingen ontvangen over voorspellingen, met advies voor wijzigingen die u kunt maken op uw website. De wijzigingen helpen u bij het verbeteren van de conversie.

Informatie over Google Analytics 4

Op het moment heeft Google nog niet alle informatie prijsgegeven, waardoor er nog enkele vragen opkomen. Binnenkort verwachten wij hier antwoord op te kunnen geven.

  1. Bij het overstappen van Universal Analytics naar Google Analytics 4 neemt u nog niet de historische data mee. Daarom adviseert Google voorlopig een Google Analytics 4 property er parallel naast te zetten.
  2. Er kunnen nog geen dataweergaven aangemaakt worden zoals dat wel per property in Universal Analytics kon.
  3. Veel rapportages uit Universal Analytics zijn verwijderd of verplaatst in Google Analytics 4.

Moet u zich nu al druk maken over het inrichten van Google Analytics 4? Volgens Google is dat niet nodig. Google zal tijdig bekend maken wanneer Google Analytics 4 de productieversie wordt. Dit kan nog 1 tot 2 jaar duren.

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van Google Analytics 4, of wilt u meer weten over de inrichting hiervan? Neem gerust contact met ons op, we leggen het graag uit.


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Bekijk al onze tevreden klanten ›
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book »

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›