Conversie optimalisatie in B2B vereist samenwerking

Geschreven door: op zondag 8 november 2020

Leestijd: 2 minuten

Conversie-optimalisatie wint terrein in de B2B en wordt daardoor steeds belangrijker. Dit speelt al langer in de B2C-wereld, maar dat is een andere tak van sport. In de B2B is er een ander proces nodig doordat er een andere relatie met klanten is. De verschillen tussen B2B en B2C sales hebben wij al eens uitgelegd in een eerdere blog.

Zo is de klant in de B2B vaker op zoek naar advies, een offerte of gewoon een vrijblijvend gesprek. Ook bestaat er in de B2B veel meer contact offline, denk bijvoorbeeld aan salesafspraken en demo's. Doordat verkooptrajecten in B2B langer duren en door meer mensen worden bemiddeld, is een goede samenwerking essentieel.

Langer en complexer aankoopproces

Als marketeer weet u ongetwijfeld dat een aankoopproces in de B2B in bijna alle gevallen een stuk complexer is dan in de B2C. Het aantal van aankopen ligt veel lager. Daarentegen zijn de aankopen van veel hogere waarde en zijn bezoekers al veel verder gefocust op een oplossing, omdat B2B-bedrijven vaker in nichemarkten opereren.

Meer mensen betrokken bij een aankoop

Er zijn in het aankoopproces meerdere personen betrokken, elke betrokkene heeft zo z’n eigen eisen en wensen. Luister daarom ook naar de aanspreekpunten zoals accountmanagers of verkopers binnen de eigen organisatie die veel in contact zijn met de klant. Zij weten namelijk precies wat de (toekomstige) wensen zijn van de klanten.

Conversie-optimalisatieregels die zowel voor B2C als voor B2B gelden

Naast de verschillen tussen B2B en B2C zijn er enkele fundamenten die in beide velden gelden.

  1. Zorg voor duidelijke Call-To-Actions.
  2. Maak een duidelijke paginastructuur, zodat het voor elke gebruiker duidelijk is waar hij/zij zich in de website bevindt.
  3. Richt de content tot uw persona’s.
  4. Zorg dat uw website gebruiksvriendelijk werkt.

Een goede samenwerking

Al met al is er dus een groot verschil tussen B2B en B2C maar zijn er dus wel bepaalde regels die voor beide markten geldt. Zorg er voor dat u een multidisciplinaire samenwerking vindt tussen de afdelingen die te maken hebben met het verkoopproces. Als deze samenwerking goed loopt dan kan ook uw B2B business online converteren.

 

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book »

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›