Conversie optimalisatie in B2B vereist samenwerking

Geschreven door: op zondag 8 november 2020

Leestijd: 2 minuten

Conversie optimalisatie in B2B wordt steeds belangrijker, dit is voor de B2C al iets wat veel langer speelt. Echter is er in de B2B een ander proces nodig, dit komt doordat er een andere relatie is met klanten. De customer journey voor een klant in de B2B loopt heel anders en minder online dan in de B2C.

Zo is de klant in de B2B vaker op zoek naar advies, een offerte of gewoon een vrijblijvend gesprek. Ook bestaat er in de B2B veel meer contact offline, door sales afspraken bijvoorbeeld.   

Langer en complexer aankoopproces

Als marketeer weet je dat een aankoopproces een stuk complexer is dan in de B2C. Het aantal van aankopen ligt veel lager daarentegen zijn de aankopen van veel hogere waarde, ook zijn bezoekers al veel verder gefocust in een oplossing, dat komt omdat B2B vaak meer in nichemarkten ligt.

Meer mensen betrokken bij een aankoop

Er zijn in het aankoopproces meerdere personen betrokken, elke betrokkenen heeft zo z’n eigen eisen en wensen. Luister daarom ook naar de aanspreekpunten zoals accountmanagers of verkopers binnen de eigen organisatie die veel in contact zijn met de klant, zij weten precies wat de (toekomstige) wensen zijn van de klanten.

Conversie optimalisatie regels die zowel voor B2C als voor B2B gelden

  1. .Zorg voor duidelijk Call-To-Actions
  2. Maak een duidelijke pagina structuur, zodat het voor elke gebruiker duidelijk is waar hij/zij zich in de website bevindt.
  3. Richt je content tot je persona’s
  4. Zorg dat je website gebruiksvriendelijk werkt

Al met al is er dus een groot verschil tussen B2B en B2C maar zijn er dus wel bepaalde regels die voor beide markten geldt. Zorg er dus voor dat je een multidisciplinaire samenwerking vind tussen de afdelingen die te maken hebben met het verkoopproces. Als deze samenwerking goed loopt dan kan ook jouw B2B business online converteren.

 

 

Andere blogartikelen

  • De eerste inzichten van Google Analytics 4

    Geschreven door: op vrijdag 20 november 2020

    Eind oktober is de nieuwe versie van Google Analytics geïntroduceerd, wat vorig jaar als Google Analytics App + Web als bèta werd uitgerold heet nu Google Analytics 4 en is daarmee de opvolger van Uni ...

    Bekijk het artikel »
  • Hoe stel ik een content marketing plan op?

    Geschreven door: op zondag 8 november 2020

    Content Marketing omvat het produceren, publiceren en distribueren van waardevolle content voor de doelgroep. Deze content moet relevant zijn voor uw doelgroep en dus aansluiten op de informatie ...

    Bekijk het artikel »
  • Verschillen tussen B2B en B2C Sales

    Geschreven door: op maandag 26 oktober 2020

    Is het in je sales proces belangrijk om rekening te houden met de doelgroep? In dit blogitem ga ik in op de verschillen tussen Business-to-Business (B2B) en Business-to-Consumer (B2C) sales.Beslissin ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Bekijk al onze tevreden klanten ›
Onze Middelen en Technologieën
Lees meer over onze expertise op ons blog ›
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book »

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›