• B2B SEO: Alles wat je altijd al wilde weten!

B2B SEO: Alles wat je altijd al wilde weten!

Geschreven door: op woensdag 28 oktober 2020

Leestijd: 1 minuut

Investeren in SEO is belangrijker dan ooit tevoren. Meer dan 80% van de Nederlanders maakt dagelijks gebruik van een zoekmachine. Anno 2021 gebruiken wereldwijd zelfs meer dan een miljard mensen dagelijks Google en haar producten. Het is dan ook logisch om voor jouw bedrijf een duidelijke SEO strategie te bedenken, die jou helpt om beter vindbaar te worden in zoekmachines. In deze blog kom je alles te weten over B2B SEO, wat de voordelen en overwegingen zijn, waar je rekening mee moet houden en nog veel meer! Maar eerst: wat is B2B SEO?

Wat is B2B SEO?

SEO staat voor 'search engine optimization'. In het Nederlands ook wel 'zoekmachineoptimalisatie' genoemd. In essentie is SEO het proces om jouw website te verbeteren om zichtbaarheid te vergroten voor relevante zoektermen. Simpel gezegd: hoe beter de kwaliteit van jouw website, hoe hoger je in zoekmachines terecht komt en hoe meer bezoekers je zult aantrekken.

Zoekmachines hebben er baat bij om de bezoeker de meest relevante pagina aan te bieden wanneer zij iets zoeken. In dat geval ziet de bezoeker deze zoekmachine namelijk als een betrouwbare, goed werkende tool. Hiervoor maken zoekmachines als Google en Bing gebruik van bots om webpagina's te 'crawlen' en informatie te verzamelen. Deze informatie wordt gebruikt om de kwaliteit van een pagina te beoordelen. De meest relevante of waardevolle content wordt vervolgens hoog in de resultatenpagina getoond. SEO kent verschillende vormen en best practices, die in deze blog allemaal worden uitgelegd.


De voordelen en overwegingen van B2B SEO

 

De voordelen

  • Een investering in SEO is duurzame groei
  • In tegenstelling tot SEA betaal je niet per klik
  • Iedereen kan zelf aan de slag met SEO
  • De resultaten zijn goed te meten

Overwegingen

  • Voor belangrijke zoektermen zal de concurrentie groot zijn
  • Zoekgedrag verandert: je moet blijven optimaliseren
  • Heeft jouw organisatie de juiste kennis voor SEO?
  • Bezoekers aantrekken met SEO moet geen doel op zich zijn
  • Begeleid je jouw bezoekers naar een oplossing als zij op de site komen?

Veelgebruikte tools voor B2B SEO

  • Google Analytics geeft inzicht in statistieken van een website, waaronder bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves.

  • gsc logo megablogs.png

    De hele focus van Google Search Console heeft te maken met zoeken en optimalisatie, ideaal om te gebruiken voor het optimaliseren van jouw SEO!

  • keywordtool logo.png

    KeywordTool.io is een gratis online tool die gebruikt kan worden om (zoekvolumes van) relevante zoektermen te vinden.

Kernelementen van B2B SEO

  • icon_g_content.png

    SEO-inspanningen moeten aansluiten op jouw content

    Als jouw SEO-inspanningen niet aansluiten op wat er op de pagina staat, verlaag je de relevantie en daarmee jouw zoekpositie.

  • icon_g_cooperation.png

    Houd de doelgroep in gedachte

    Op basis van onderzoek richt je jouw SEO op zoektermen die de doelgroep gebruikt.

  • icon_g_search.png

    Keywords zijn de sleutel tot succes

    Doe onderzoek naar de juiste keywords die jou helpen om relevant verkeer binnen te halen.

  • icon_g_traffic.png

    Houd de resultaten van jouw SEO strategie bij

    SEO is gemakkelijk meetbaar te maken. Stuur bij waar nodig en optimaliseer wat werkt!

B2B SEO: Alles wat je altijd al wilde weten!

Zelf aan de slag met B2B SEO

SEO is een uitgebreid begrip, en omvat zowel technische-, content- en off-page-aspecten. Hierdoor lijkt SEO uitdagend, maar er zijn gemakkelijke taken die snel kunnen bijdragen aan jouw SEO. Je kunt je voorstellen dat jij als B2B speler op de markt het liefst hebt dat jouw producten en diensten goed en hoog scoren in zoekmachines. Om hiervoor te zorgen kun je meteen zelf al aan de slag, zonder extensieve kennis van het begrip SEO en alles daaromheen. We geven je graag een paar tips waarmee je zelf aan de slag kunt gaan.

Tips voor succesvolle B2B SEO

  • Voer een onderzoek uit naar jouw concurrenten
  • Voer een onderzoek uit naar de zoektermen die de doelgroep gebruikt
  • Optimaliseer de pagina's op jouw website met deze onderzoeken
  • Maak een plan voor zowel on-page SEO als off-page SEO
  • Zoekgedrag verandert: blijf dus optimaliseren

Belangrijke KPI's voor B2B SEO

  • icon_g_opinion.png

    Aantal bezoekers

    Het aantal bezoekers is een direct gevolg van jouw online marketing inspanningen, op gebied van zowel SEO en SEA.

  • icon_g_247service.png

    Online zichtbaarheid

    Met SEO wordt je beter en breder zichtbaar op zoektermen die er toe doen.

  • icon_g_sustainability.png

    Organisch websitebezoek

    Het aantal bezoekers dat via een zoekmachine op jouw site komt, maar niet via advertenties.

  • icon_g_launch.png

    Zoekmachine ranking

    Een hoge ranking in zoekmachines geeft aan dat jouw SEO-strategie werkt.

Meer weten over succesvolle B2B SEO voor jouw bedrijf?

Vraag een adviesgesprek aan en krijg in 2 gesprekken antwoord op de volgende vragen:

  1. Welke kansen biedt online mijn bedrijf?
  2. Wie zijn onze (online) concurrenten en hoe gaan wij het van hen winnen?
  3. Welke content, conversiemechanismen en functionaliteiten zorgen ervoor dat onze B2B Website bijdraagt aan de groei van ons bedrijf?
  4. Welke Online Marketing Middelen moeten wij inzetten om van onze B2B website een succes te maken?

Andere blogartikelen

  • Hoe kan je meer leads genereren EN online verkopen?

    Geschreven door: op woensdag 8 september 2021

    Een website die leads genereert en online verkopen faciliteert? Met behulp van een website met geïntegreerde webshop kunt u direct meer business realiseren. Directe verkopen van standaard producten zo ...

    Bekijk het artikel »
  • Even voorstellen: Nick van Leijden

    Geschreven door: op donderdag 22 juli 2021

    Hoi, volgens mij kennen wij elkaar nog niet! Ik ben Nick van Leijden, een 24 jaar oude User Experience designer en sinds kort werkzaam bij Sigma Solutions als UX developer. Als UX developer is het mij ...

    Bekijk het artikel »
  • Even voorstellen: Renzo Korver

    Geschreven door: op dinsdag 20 juli 2021

    Mijn naam is Renzo Korver, ik ben 24 jaar en ik kom uit Oudkarspel. Eind januari 2021 ben ik bij Sigma Solutions gestart met mijn afstudeerstage voor de opleiding Communicatie aan de Hogeschool van Am ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book »

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›