De voordelen en overwegingen van B2B Websites

Een effectieve B2B website kan veel voordelen opleveren. Een website kan, als deze op de juiste manier wordt ingericht, immers uitgroeien tot de beste verkoper van het bedrijf. Onderstaande lijst geeft inzicht in de voordelen en de overwegingen van een B2B website.
 

5 voordelen van een B2B website

1. Online zichtbaarheid en -vindbaarheid

Een goede website is een must-have voor ieder B2B bedrijf. Online vindbaarheid en -zichtbaarheid is ongelofelijk belangrijk: als klanten je niet kunnen vinden, hoe ga je dan effectief verkopen realiseren? De eerste indruk is belangrijk, en het is vaak de website waar een prospect het eerst in contact komt met jouw bedrijf.

2. Relevante content

B2B kopers die op zoek zijn naar een product of dienst om hun bedrijf verder te helpen, zijn op zoek naar informatie waar ze iets van kunnen leren of door geinspireerd raken. Via een website kan relevante content gedeeld worden waarin kennis wordt overgedragen. Hoe relevanter de content, hoe zichtbaarder de website wordt en hoe meer deze aansluit bij de wensen van je bezoekers.
 

3. Meer leads

Het krijgen van bezoekers op je B2B website is pas het begin. Als bezoekers eenmaal op de website zijn beland is het zonde om hen zo maar weer te laten vertrekken. Door het inrichten van verschillende 'call to actions' (CTA's) kun je bezoekers veranderen in conversies, welke op hun beurt gekwalificeerd kunnen worden als relevante leads door jouw Sales afdeling. Call to actions kunnen formulieren zijn waarop bezoekers hun contactgegevens achterlaten, bijvoorbeeld in ruil voor informatie.

4. 24/7 verkopen

Zelfs buiten de kantooruren om is een B2B website in staat om verkopen te realiseren. Ook op de momenten dat jij afwezig bent, staat de website online en is deze in staat om leads te genereren waar jij verkopen uit kan halen. Uiteraard moet de website hier wel op ingericht zijn.

5. Toegankelijkheid

De website staat natuurlijk ook 24/7 online, is 24/7 toegankelijk en is daarom zichtbaar voor klanten van overal ter wereld. Met een goede B2B website maak je het prospects heel gemakkelijk om te vragen om ondersteuning of informatie over jouw producten en diensten, wanneer en waar het hun uitkomt. 
 

5 overwegingen van een B2B website

1. Tijd en investering

Een succesvolle, effectieve website kost tijd en moeite. Er moet immers goed worden nagedacht over de stijl van de website, de content die op de website geplaatst moet worden en de wijze waarop de website moet worden ingericht. 

2. Onderhoud

Een website is ongelofelijk dynamisch, dit houdt in dat er geregeld aanpassingen moeten worden gedaan. Het gaat bijvoorbeeld om de (huis)stijl of andere technische aanpassingen. Dit zorgt er echter wel voor dat een website relevant blijft en blijft bijdragen aan het (bedrijfs)resultaat.

3. Ontwikkelen en plaatsen van relevante content

B2B kopers zijn vaak op zoek naar content die hen kan helpen. Zij willen daadwerkelijk iets leren. Bijvoorbeeld door middel van blogs, cases of whitepapers kan websitebezoekers waardevolle informatie worden geboden.

4. Concurrentie en ontwikkelingen

De kans is groot dat ook concurrerende bedrijven een website hebben, met soortgelijke content en een soortgelijk producten- en dienstenaanbod. Blijf daarom op de hoogte van ontwikkelingen bij de concurrentie en in de markt. Dit kan helpen om je te onderscheiden van je concurrentie, maar ook om kansen te spotten en zaken te zien waar je laat liggen.

5. Relevantie doelgroep

Niet alle bezoekers die op jouw website terecht komen zijn relevant voor jouw bedrijf. Als je website niet op de juiste manier of niet effectief is ingericht, zal je merken dat er een heleboel bezoekers op jouw website komen die uiteindelijk niets van jou afnemen of zich kenbaar maken. Met een goed ingerichte website ben je immers goed zichtbaar en bereikbaar, maar focus je wel op de juiste content en de juiste doelgroep.
 

Meer weten over B2B websites?

Onder aan de streep zitten er veel voordelen aan het hebben van een effectieve B2B website. Ben jij op zoek naar een effectieve B2B website voor jouw bedrijf en wil je weten wat de mogelijkheden zijn? Dan helpen de experts van Sigma Solutions jou graag. 

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Bekijk al onze tevreden klanten ›
Open Nieuwsbrief Inschrijving Footer

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book »

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book ›