B2B SEO en Geoptimaliseerde Afbeeldingen

Geschreven door: op woensdag 12 augustus 2020

Leestijd: 3 minuten

In een tijd waarin 27% van het koopproces van B2B kopers met eigen online research wordt doorgebracht is het essentieel om een goed vindbare website te hebben. Afbeeldingen kunnen, indien geoptimaliseerd, een positieve bijdrage leveren aan SEO-inspanningen.

Waarom het optimaliseren van afbeeldingen belangrijk is

3 Redenen:

  1. Op de resultatenpagina van Google verschijnen passende afbeeldingen en Google heeft een aparte zoekfunctie voor afbeeldingen (Google Images). Geoptimaliseerde afbeeldingen verschijnen in de zoekresultaten van Google-gebruikers en dragen daarmee bij aan het realiseren van websitebezoek.
  2. Indien afbeeldingen niet geoptimaliseerd zijn, kunnen zij flinke negatieve impact hebben op de laadtijd van een webpagina. Bezoekers zullen deze pagina dan eerder verlaten.
  3. Voor Google is laadtijd van een webpagina erg belangrijk, een traag ladende webpagina zal een minder hoge positie krijgen dan een snel ladende webpagina.

Gebruik een beschrijvende Alt Tekst

Zoekmachines indexeren de Alt-tekst en gebruiken deze om uw afbeelding weer te geven bij de zoekresultaten voor afbeeldingen. Beschrijf daarom zo goed mogelijk wat er op de afbeelding staat.

Gebruik een beschrijvende bestandsnaam

Upload afbeeldingen niet met de originele bestandsnaam. Maar gebruik een bestandsnaam die beschrijvend is en context geeft over hetgeen er in de afbeelding te zien is. Gebruik geen underscores, bij voorkeur koppeltekens en eventueel spaties.

Dus, van: IMG00002.jpg naar: o-ring type abcde.jpg

Optioneel kunt u context geven door de mappenstructuur waarin de afbeelding op de website staat.

Afmetingen aanpassen

Door uw afbeeldingen in te laden met de juiste afmetingen zorgt u dat er geen onnodige bandbreedte wordt gebruikt en uw webpagina’s dus op optimale snelheid laden. Minimaliseer ook het via HTML, CSS en javascript aanpassen van de afmetingen van afbeeldingen.

Bestandsgrootte reduceren

Het met de juiste afmetingen inladen van uw afbeeldingen is de eerste stap om de bestandsgrootte van afbeeldingen te minimaliseren. De tweede stap is het gebruik maken van de juiste compressietechnologie. Door middel van compressie worden bestanden kleiner gemaakt, zonder veel kwaliteit in te leveren.

Maak een sitemap voor afbeeldingen

In een image sitemap mogen afbeeldingen staan die op een ander domein staan. Hiermee maakt u het mogelijk om van een CDN gebruik te maken.

Plaats afbeeldingen op een CDN

Een Content Delivery Network (CDN) slaat afbeeldingen op meerdere locaties op. Met als resultaat dat de afbeeldingen altijd worden ingeladen van een locatie die zo dicht mogelijk bij de gebruiker ligt.

Google, Amazon (Cloudfront) en Microsoft hebben CDN Technologie beschikbaar.

Maak gebruik van ‘Lazy Loading’

Hiermee zorgt u ervoor dat afbeeldingen alleen worden geladen als ze ook daadwerkelijk zichtbaar zijn voor de websitebezoeker. Hierdoor laden webpagina’s die veel afbeeldingen bevatten sneller.

Stel browser caching goed in

Met juist ingestelde browsercaching zorgt u ervoor dat afbeeldingen door de browser worden opgeslagen op de computer van de bezoeker. Dit scheelt laadtijd bij een volgend bezoek aan uw website.

Bepalen of afbeeldingen op jouw B2B Website geoptimaliseerd zijn

Doet u eenvoudig met 1 van de volgende tools:

  1. Google PageSpeed Insights
  2. GTMetrix

Wie is waarvoor verantwoordelijk?

Bij het voor online vindbaarheid optimaliseren van afbeeldingen komt veel kijken. Gelukkig zou een groot deel van de optimalisaties geregeld moeten zijn door de leverancier van uw B2B website. De taakverdeling zou als volgt moeten zijn.

Verantwoordelijkheden van uw leverancier

  1. Bestandsgrootte reduceren
  2. Afmetingen aanpassen
  3. Plaats afbeeldingen op een CDN
  4. Gebruik maken van Lazy Loading
  5. Browser caching instellen

Uw verantwoordelijkheden

  1. Alt Tekst
  2. Bestandsnaam

Aan de slag met B2B SEO?

Download dan onderstaand e-book.


Andere blogartikelen

  • Overeenkomsten tussen Growth Hacking en UX design

    Geschreven door: op zondag 13 september 2020

    Laten we beginnen met wat Growth hacking is, Growth hacking zijn experimenten voor oplossingen die groeiproblemen moeten oplossen. Dit is een nieuwe marketing aanpak die met name wordt gedreven door d ...

    Bekijk het artikel »
  • Prospects zoeken B2B

    Geschreven door: op woensdag 12 augustus 2020

    Het zoeken van B2B prospects is een uitdaging voor elk bedrijf. Met name kwalitatieve B2B prospects.Door vooraf onderzoek te doen naar bedrijven die voldoen aan je criteria en je marketing hierop aan ...

    Bekijk het artikel »
  • Succesvolle B2B Marketing met deze 5 Tools

    Geschreven door: op woensdag 12 augustus 2020

    De fundamenten onder marketing veranderen niet. De technologieën en bijbehorende tools wel, zoals mooi gevisualiseerd in het filmpje ‘The Man in the Chair’. Lees hier 5 tools die wij inzetten om ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
AOC is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten