De 6 voordelen van Product Information Management (PIM) voor de Producerende en Handelende B2B

Geschreven door: op maandag 29 juni 2020

Leestijd: 3 minuten

Dat het gedrag van B2B klanten verandert en meer naar online beweegt, hebben we al beschreven in ons blog over B2B Buyer Enablement. Veel fabrikanten, distributeurs en groothandels zijn daarom bezig met e-commerce oplossingen zoals een website, webshop of portal. Een uitdaging waar al deze partijen tegenaan lopen, is de beschikbaarheid van actuele en volledige productinformatie. De discipline die invulling geeft aan het realiseren hiervan is Product Information Management (PIM).

Wat is Product Information Management?

Product Information Management is het proces waarin alle informatie wordt beheerd die nodig is om een product over verschillende kanalen te vermarkten. Populair gezegd gaat PIM over het beheren van de digitale variant van je product. Informatie die bij PIM wordt opgeslagen zijn algemene productkenmerken, zoals naam en beschrijving, commerciële productkenmerken, zoals toepassingsgebied. Ook technische productkenmerken, zoals chemische resistentie en gebruikte materialen vallen hieronder. Voorbeelden van kanalen waarin productinformatie gebruikt wordt zijn catalogi, productbladen, websites, webshops, configurators en platformen zoals Amazon en Bol.com.

De voordelen van Product Information Management

Hieronder de 6 meest voorkomende voordelen van Product Information Management.

  1. Duidelijkheid: Een goed ingericht PIM-proces betekent eigenlijk altijd het einde van verschillende afdelingen die werken met losse Excelletjes, Word-documenten, InDesign-files en mailboxen. Alle informatie wordt namelijk beheerd in één centraal systeem. En in dat ene systeem wordt ook nog eens strak gedefinieerd wèlke productinformatie door wie moet worden bijgehouden. Kortom, een veel duidelijkere structuur en proces.
  2. Efficiency: Als alle productinformatie volgens de juiste structuur in één centraal systeem wordt bijgehouden dan leidt dit onvermijdelijk tot een forse afname in afstemmingsuitdagingen met klanten (“Welke PDF is ook al weer de laatste product datasheet?”) en met collega’s (“Wie heeft de laatste Excel met technische specificaties?”). Kortom, mensen kunnen bezig zijn met waarde toevoegende activiteiten.
  3. Media: Uit onderzoek is gebleken dat goede afbeeldingen die conversie van een productpagina kunnen verdrievoudigen. Het belang van goede productafbeeldingen is dus evident. Een goed ingerichte PIM-structuur dwingt af dat per product voor verschillende detailniveaus van afbeeldingen worden opgeslagen op een consequentie kwaliteit.
  4. Internationaliseren: In een goede PIM-structuur zijn zo veel mogelijk productkenmerken als gestructureerde data of classificatie opgeslagen. De kleur van een product staat niet in een vrij tekstveld, maar is selecteerbaar. Deze inrichting van productinformatie maakt het vertalen van producten veel eenvoudiger en dus goedkoper en dus sneller te realiseren. Wel zo handig voor Nederlandse bedrijven die in een B2B niche actief zijn en alleen nog maar kunnen groeien door in het buitenland actief te worden.
  5. Online Vindbaarheid: (Potentiële) B2B klanten zeggen: “Als ik behoefte heb aan je product of dienst dan vind ik je zelf wel!”. Het zoeken wat aan het vinden vooraf gaat is gemakkelijk stuurbaar met goed gestructureerde productinformatie. Dan kunnen er namelijk gemakkelijk synoniemen worden toegevoegd om zoekopdrachten in de eigen online catalogus van de juiste resultaten te voorzien én kunnen landingpagina's gepubliceerd worden die aansluiten bij de zoektermen die worden ingevuld in Google e.a.
  6. Win van concurrenten: De hierboven genoemde laten zien dat B2B bedrijven die aan de slag gaan met Product Information Management daarmee voordelen in klantvriendelijkheid, efficiency, effectiviteit en internationalisering kunnen behalen. Allemaal elementen die bijdragen in de missie van elke onderneming: winnen van concurrenten.

Aan de slag of meer weten over Product Information Management in de B2B?

Download ook ons ebook over Product Information Management.


Andere blogartikelen

  • Overeenkomsten tussen Growth Hacking en UX design

    Geschreven door: op zondag 13 september 2020

    Laten we beginnen met wat Growth hacking is, Growth hacking zijn experimenten voor oplossingen die groeiproblemen moeten oplossen. Dit is een nieuwe marketing aanpak die met name wordt gedreven door d ...

    Bekijk het artikel »
  • B2B SEO en Geoptimaliseerde Afbeeldingen

    Geschreven door: op woensdag 12 augustus 2020

    In een tijd waarin 27% van het koopproces van B2B kopers met eigen online research wordt doorgebracht is het essentieel om een goed vindbare website te hebben. Afbeeldingen kunnen, indien geoptimalise ...

    Bekijk het artikel »
  • Prospects zoeken B2B

    Geschreven door: op woensdag 12 augustus 2020

    Het zoeken van B2B prospects is een uitdaging voor elk bedrijf. Met name kwalitatieve B2B prospects.Door vooraf onderzoek te doen naar bedrijven die voldoen aan je criteria en je marketing hierop aan ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
AOC is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten