Realiseer meer online leads als technisch dienstverlener in de B2B!

Geschreven door: op dinsdag 2 juni 2020

Leestijd:

Als technisch dienstverlener in de B2B heb je vast al gemerkt dat ‘online’ een steeds belangrijke rol speelt bij de keuzes die worden gemaakt door jouw potentiële klanten. Bedrijven die online minder actief zijn verliezen steeds vaker grond aan hun concurrenten die hier wel de juiste aandacht besteden. Niet geheel onlogisch, want volgens onderzoek van Gartner besteedt de gemiddelde B2B koper namelijk 27% van de tijd die wordt genomen om een beslissing te nemen aan eigen online research.

Hoe speel je als technisch dienstverlener in op de digitalisering van de klantreis?

Veel bedrijven in de technische dienstverlening hebben een corporate website waarop de belangrijkste informatie van het bedrijf wordt communiceert. Maar wat levert de website op? Voor veel bedrijven is de waarde van de website niet duidelijk omdat de resultaten die hieruit voortkomen niet inzichtelijk zijn. Om je bedrijf succesvoller te maken is het dus noodzakelijk dat dit inzicht wordt gecreëerd.

Wat is er voor nodig om een corporate website succesvol te maken?

Er zijn talloze factoren die een rol spelen bij het succes van een corporate website. Voor technisch B2B dienstverleners ligt de waarde doorgaans in het aantal leads dat uit de website voortkomt. Leads kunnen namelijk door de sales afdeling worden opgevolgd en geconverteerd naar klanten. Leads komen echter niet vanzelf, en dit geldt ook voor online. Een bezoeker op jouw website wordt namelijk pas een lead als hij of zij zichzelf kenbaar heeft gemaakt.

Voordat een lead converteert naar een klant, moeten er eerst een aantal fasen worden doorlopen. De eerste fase is in contact komen met jouw corporate website.

De basis van online succes ligt bij online vindbaarheid. Door op de juiste manier gebruik te maken van Search Engine Optimization (SEO) kan je de organische vindbaarheid in zoekmachines verbeteren en zo de traffic naar je website verbeteren. En hoe meer traffic er op je website voorbijkomt, hoe groter de kans dat er potentiële klanten tussen zitten.

Betere online vindbaarheid realiseren

Om meer rendement te halen uit je corporate website is het niet alleen belangrijk om méér traffic te genereren, maar ook om relevant verkeer te genereren.

Door jouw doelgroep duidelijk te identificeren, kun je je website hier zo goed mogelijk op aanpassen. Door vervolgens met behulp van een zoekwoordenonderzoek in kaart te brengen welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt, kun je inspelen op het zoekgedrag van jouw doelgroep. Door pagina’s te optimaliseren op de belangrijkste zoektermen kun je meer traffic realiseren op de onderwerpen die voor jouw potentiële klanten het meest belangrijk zijn.

De volgende stap is om de content te optimaliseren. SEO is allang niet meer een kwestie van zo vaak mogelijk een keyword op een bepaalde pagina plaatsen. Zoekmachines zijn tegenwoordig zo ver ontwikkeld, dat zij op basis van de content accuraat kunnen voorspellen of jouw pagina aansluit bij de wensen van de bezoeker. Als de content op jouw website en de zoekintentie van een bezoeker volgens de algoritmen van zoekmachines op elkaar aansluiten, zullen jouw pagina’s hoger in zoekmachines worden vertoond.

Als een bezoeker precies de informatie vindt waarnaar hij op zoek is, is de waarde van jouw landingspagina immers hoger dan een pagina die deze informatie mist. De algoritmes van zoekmachines zoals Google nemen factoren zoals tijd besteedt op een pagina, aantal terugkerende bezoekers en bounce ratio (het percentage bezoekers die de pagina direct weer verlaat) mee om een score toe te kennen aan iedere pagina. Op basis van deze score die wordt toegekend door zoekmachines wordt er bepaald hoe vaak en op welke positie jouw pagina’s worden vertoond.

Mijn potentiële klant heeft mijn website bereikt, en nu?

Je prospect is op je website beland, en vindt exact de informatie die hij nodig heeft. Top! Maar wat levert dit jouw bedrijf op?

Pas op het moment dat jij in contact komt met jouw prospect, kun je een bezoeker converteren naar een klant. Daarom is het enorm belangrijk dat je website over de juiste conversiemechanismen beschikt. Niet iedere bezoeker bevindt zich namelijk in dezelfde aankoopfase. De ene bezoeker is zich aan het oriënteren, terwijl de andere bezoeker zich al in de beslisfase bevindt. 

Hoe speel ik op de juiste manier in op de behoefte van verschillende typen bezoekers?

Door de juiste call-to-action (CTA) te gebruiken, kun je jouw bezoeker overtuigen om met jou in contact te komen. Er zijn talloze manieren om dit te realiseren. Is een klant geïnteresseerd in de informatie die jij regelmatig deelt, en wilt hij op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen jouw bedrijf? Dan wil de bezoeker jouw LinkedIn bedrijfspagina pagina wellicht volgen, of zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Om deze bezoeker naar een volgende fase te begeleiden is het natuurlijk wel van belang dat hier door jou opvolging aan wordt gegeven. Denk aan regelmatige updates via LinkedIn of het versturen van een periodieke nieuwsbrief.

Heeft een bezoeker al meerdere pagina’s bezocht over de oplossingen die jij biedt, en wil hij of zij meer informatie ontvangen om een doordachte keuze te kunnen maken? Dan wil de bezoeker misschien wel een whitepaper downloaden of zelfs direct een afspraak inplannen.

Wil jij je bezoekers de optie bieden om direct vragen te stellen, en kunnen deze ook direct in behandeling worden genomen? Dan kan een chatfunctie een laagdrempelige manier zijn voor bezoekers om in contact te komen. Als je als bedrijf niet de mogelijkheid hebt om een chatfunctie te bemannen, is een contactformulier meestal een goed alternatief.

Wat de bovenstaande CTA’s gemeen hebben, is dat zij de mogelijkheid geven aan jouw bezoeker om in contact te komen en/of te blijven met jou als bedrijf. Ook al is de intentie van de bezoekers niet altijd hetzelfde, door hen opties te bieden in meerdere aankoopfases kun jij ze allen tegelijkertijd op de juiste manier bedienen.

Hoe maak je het rendement van jouw corporate website inzichtelijk?

Door aan iedere type conversie waardes toe te kennen, kan de ROI van jouw corporate website worden berekend. 

Wil jij een hoger ROI halen uit je corporate website?

Sigma Solutions is Online Businesspartner van technisch dienstverleners in de B2B. Neem direct contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvende afspraak!

Voorbeelden van succesverhalen van bedrijven waarvoor wij werken staan onder cases. Meer informatie over succes voor Groothandels en Distributeurs vind je in onze whitepapers en e-books.


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
AOC is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten