Mensen en hun Middelen - Succes als Groothandel of Distributeur

Geschreven door: op donderdag 21 mei 2020

Leestijd: 2 minuten

De wereld van de groothandels en distributeurs is in beweging. Mensen verwachten van hun zakelijke leverancier de klantervaring die zij ook krijgen van bedrijven als Coolblue en Amazon. Van origine succesvolle groothandels en distributeurs kunnen zich verrast voelen door deze verandering in verwachtingen van de klant. In deze blogserie geven wij aan de hand van een aantal tips voorbeelden die onze distribuerende en handelende klanten inzetten om succesvol te zijn en te blijven.

Neem de juiste mensen aan

Deze tip lijkt misschien een open deur. Maar meer dan eens zien wij dat distributeurs en groothandels mensen aannemen die niet passen bij de missie en kernwaarden van het bedrijf. Het aannemen van de ‘verkeerde’ persoon resulteert meer dan eens in niet gehaalde doelstellingen, ontevreden klanten en verstoorde arbeidsrelaties.

Investeer dus tijd in het aannemen van de juiste mensen. Ook als het aanbod van kandidaten klein lijkt of als de groei van het bedrijf in gevaar dreigt te raken door een gebrek aan mensen. Een boek wat ons heeft geholpen en wat wij daarom regelmatig aan onze klanten schenken is het boek ‘Who’ van Geoff Smart.

Ondersteun je binnen- en buitendienst met de juiste middelen

Halen jullie verkopers het maximale resultaat uit hun interactie met de klant? Of zijn zij vooral bezig met het ‘verkopen’ van herhaalbestellingen. Succesvolle groothandels en distributeurs geven hun verkopers de juiste technologische middelen en informatie om succesvol te zijn in hun interactie met de klant.

Voorbeelden van technologische middelen zijn:

  • Een laptop of een tablet met een continue internetverbinding, zodat altijd en overal ‘Online’ gewerkt kan worden. Hiermee kunnen verkopers zich voor het gesprek met een klant nog even voorbereiden, kunnen zij tijdens het gesprek met een klant inloggen in de klantomgeving en kunnen zij een gesprek snel uitwerken.
  • Een klantinformatiesysteem (CRM / ERP / etc.) wat bereikbaar is vanaf internet. Ook weer met als doel dat de verkoper zich op elk willekeurig moment en op elke willekeurige locatie kan informeren over een klant, de status van een bestelling of de voorraadstatus van een product.

Voorbeelden van informatie zijn:

  • De producten die de klant voor het laatst besteld heeft en de status van die bestellingen.
  • De laatste interactie tussen de klant en het bedrijf.
  • Trendrapporten en informatie over de wensen van de klant van jouw klant.
  • De informatie die de klant als laatst op de website heeft bekeken. Tools die hierin voorzien zijn OnlineSucces.nl (voor Nederlandse klanten) en LeadForensics (voor internationale klanten).

Jouw bedrijf klaar maken voor een succesvolle toekomst?

Sigma Solutions is Online Businesspartner van Distributeurs en Groothandels. Voorbeelden van succesverhalen van bedrijven waarvoor wij werken staan onder cases. Meer informatie over succes voor Groothandels en Distributeurs vind je in onze whitepapers en e-books.


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Bekijk al onze tevreden klanten ›
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten

E-book

Zo wordt uw website een lead generator:
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book Â»

E-book

Zo wordt uw website een lead generator 
In 3 stappen uw website van visitekaartje naar salesfunnel

Download het E-book â€º