Een succesvolle B2B Website Starten: Volledigheid en Complexiteit van Data en Processen

Geschreven door: op donderdag 21 mei 2020

Leestijd: 3 minuten

In onze vorige blog lichtten we in 5 punten toe waarom het juist ook voor B2B bedrijven relevant is om aandacht te besteden aan een optimale website. Heb je deze gemist? Lees het vooral hier nog even terug. In deze blog gaan we dieper in op B2B websites. We bespreken, aan de hand van een drietal voorbeelden, het thema 'Volledigheid en complexiteit van data en processen'.

Volledigheid realiseren, complexiteit reduceren

Als je als bedrijf start met een B2B website dan is het noodzakelijk om naar alle marketing-, verkoopdata en bijbehorende processen te kijken. Volledigheid van data en eenduidigheid van processen zijn essentieel om een succesvolle B2B website te kunnen realiseren. Hieronder een aantal voorbeelden vanuit de praktijk en mogelijke oplossingen.

1. Volledigheid van productdata. De mogelijkheid om producten te vergelijken, zoekopdrachten automatisch aangevuld te krijgen en te kunnen filteren op meer dan alleen technische productkenmerken wordt ook verwacht van jouw B2B klanten. Dit kan onder andere worden afgeleid uit de steeds uitgebreidere mogelijkheden van platformen als Coolblue en Amazon. Het ‘hoe’ van deze mogelijkheden wordt vaak gekoppeld aan termen als AI en Big Data. Dat laatste suggereert dat computers al het werk verzetten om tot deze functionaliteiten te komen. Helaas is dat te mooi om waar te zijn. Het in een B2B website ontsluiten van zoek- en filtermogelijkheden vraagt om beschikbaarheid van uniforme, volledige data op het niveau van een uniek product (een SKU). Gelukkig is bij de meeste bedrijven een flinke hoeveelheid data beschikbaar bij leveranciers of in de digitale bestanden die horen bij de voorheen gedrukte catalogi. Deze data kan als basis dienen om de, door klanten gewenste,toepassingskenmerken toe te voegen en daarmee een zo goed mogelijke gebruikservaring neer te zetten.

2. De gevolgen van klant-specifieke prijzen. Veel bedrijven beseffen zich op het moment dat ze starten met een B2B website niet hoe complex het proces is om de prijs van een product te bepalen. Bedrijven die producten vooral via vertegenwoordigers hebben verkocht hebben vaak voor elk product een andere prijs per klant afgesproken. Bij een bedrijf met 2.000 unieke producten (SKU’s) en 200 klanten zijn dit 400.000 unieke prijzen. Het onderhouden van een dergelijk volume aan prijzen in een digitale omgeving vraagt behoorlijk wat tijd. Het is veel efficiënter om klanten in een klantsegment te plaatsen en de productprijzen per klantsegment te bepalen. Dit vereenvoudigt niet alleen de implementatie van een B2B website, maar maakt het verkoopproces van vertegenwoordigers ook eenvoudiger.

3. Volledigheid van klantgegevens. Om een klant in een online portal informatie te laten zien omtrent bestellingen, offertes, betaalsaldi, enzovoorts, is het van essentieel belang om een inlogfunctie te hanteren. Voor internetgebruikers is het heel gebruikelijk dat zij inloggen op basis van een combinatie e-mailadres / wachtwoord en een token via hun telefoon. Deze zogenaamde multi-factor manier van inloggen is in veel toepassingen gewenst vanwege de aangescherpte privacywetgeving (AVG / GDPR). Bij veel bedrijven is het een flinke uitdaging om de gegevens die benodigd zijn voor deze inlogfunctie aan te leveren. 'Waarom eigenlijk?' Vraag je je af. Het centrale systeem met klantgegevens (CRM) wordt beheerd door de financiële administratie. En die is (logischerwijs) alleen geïnteresseerd in de contactgegevens van de financiële administratie van de klant. Hoogstwaarschijnlijk is er meer data nodig om een inlog te creëren. Het tijdig starten met het centraal registreren vangegevens van individuele contactpersonen van klanten is dus een must.

 

Gedemotiveerd geraakt door het lezen van bovenstaande? Niet doen! Het op orde krijgen van de hier genoemde data biedt enorme kansen voor het standaardiseren en digitaliseren van processen en heeft daarmee substantiële impact op de schaalbaarheid van een bedrijf. Het nemen van kleine stappen, die meetbare resultaten opleveren is ons advies bij neerzetten van een succesvolle B2B website.

 

Verder lezen over het succesvol starten van een B2B website? Lees ook onze andere blogs.


Andere blogartikelen

  • B2B SEO en Geoptimaliseerde Afbeeldingen

    Geschreven door: op woensdag 12 augustus 2020

    In een tijd waarin 27% van het koopproces van B2B kopers met eigen online research wordt doorgebracht is het essentieel om een goed vindbare website te hebben. Afbeeldingen kunnen, indien geoptimalise ...

    Bekijk het artikel »
  • Prospects zoeken B2B

    Geschreven door: op woensdag 12 augustus 2020

    Het zoeken van B2B prospects is een uitdaging voor elk bedrijf. Met name kwalitatieve B2B prospects.Door vooraf onderzoek te doen naar bedrijven die voldoen aan je criteria en je marketing hierop aan ...

    Bekijk het artikel »
  • Succesvolle B2B Marketing met deze 5 Tools

    Geschreven door: op woensdag 12 augustus 2020

    Zoals mooi gevisualiseerd in het filmpje ‘The Man in the Chair’. De fundamenten onder marketing veranderen niet, de technologieën en bijbehorende tools wel. Lees hier 5 tools die wij inzetten om B2B M ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
AOC is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten