De Controversie van AMP (Accelerated Mobile Pages)

Geschreven door: op maandag 30 september 2019

Leestijd:

Er heerst al controversie rondom AMP (Accelerated Mobile Pages) sinds Google dit onderwerp heeft ingevoerd! In deze blog duiken we verder in deze controversie en ontdekken we of deze controversie terecht is, of toch niet.

Wat zijn Accelerated Mobile Pages

Accelerated Mobile Pages zijn, zoals de naam wellicht doet vermoeden, versnelde mobiele pagina’s. Deze versnelde mobiele pagina’s worden sinds het begin van 2016 opgenomen in de zoekresultaten van Google. Het idee achter AMP is dat deze snel worden ingeladen en daarom de optimale gebruikerservaring bieden aan bezoekers op een mobiel device.

De snelheidswinst wordt geboekt door een aantal factoren. Zo zijn er limieten op het gebied van het gebruik van HTML, CSS en Javascript. Ook wordt de pagina ingeladen via een proxy van Google. Deze is supersnel, waardoor het voor de gebruiker lijkt alsof de pagina heel snel ingeladen wordt, ongeacht de locatie van de achterliggende server.

De controversie

Sinds de invoering van AMP is er veel controversie in de internetwereld. Google zou namelijk zijn macht misbruiken om te dicteren hoe het internet eruit moet komen te zien. Hier kun je veel mensen gelijk in geven. Maar als we kijken naar de huidige staat van veel websites, en dan vooral op een mobiel device. Dan zie je dat Google wel een punt heeft dat het anders moet. Je kunt tegenwoordig geen site meer bezoeken of je krijgt minimaal een cookiemelding, een melding om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en een melding om je in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Op de website van de NOS.nl ziet een artikel op een mobiel er als volgt uit:

Website NOS op mobiel

Zoals je kunt zien, kun je nog net de titel lezen van het artikel, maar wil je het artikel echt kunnen lezen, zal je alle meldingen weg moeten klikken.

Hetzelfde artikel openen met behulp van de AMP link ziet er als volgt uit:

Website NOS via AMP

Is AMP nou echt zo slecht?

Als we naar bovenstaand voorbeeld kijken, dan is AMP helemaal niet slecht. Voor bezoekers van een website heeft het namelijk enorme voordelen. De pagina’s laden sneller in en de content is direct leesbaar. De grootste nadelen zijn er voor de contentproducers. Zij krijgen vaak betaald voor de weergave van de advertenties die getoond worden op de pagina. Maar deze advertenties kunnen niet getoond worden op de AMP variant. Hierdoor dalen de inkomsten voor de uitgever.

Maar als je geen uitgever bent, kun je slim gebruik maken van de voordelen die AMP jouw website geeft. Bezoekers kunnen namelijk razendsnel jouw content tot zich nemen en als je op slimme plaatsen een Call-To-Action (CTA) plaatst, dan kun je deze bezoeker alsnog verleiden om zichzelf kenbaar te maken. En als er eenmaal op een bepaald moment contact is geweest, dan kan dit ook weer leiden tot meer contact.

De toekomst van AMP

Het lijkt er niet op dat Google op korte termijn gaat stoppen met het ondersteunen van AMP. Ook Bing heeft recentelijk aangekondigd AMP te gaan ondersteunen in zijn zoekresultaten, waardoor er nog een bredere ondersteuning voor AMP is gekomen. Ook is er recentelijk een e-mail variant aangekondigd van AMP Email. Dit is een variant op AMP welke nu al te gebruiken is in Gmail.

Wij van Sigma Solutions raden dan ook al onze klanten aan om van (de belangrijkste) pagina’s een AMP variant beschikbaar te hebben. Er zijn namelijk alleen maar voordelen te bedenken, als je maar de juiste doelgroep aanspreekt met de content die er beschikbaar is.

Bronnen

  1. https://amp.dev/
  2. https://www.theregister.co.uk/2017/05/19/open_source_insider_google_amp_bad_bad_bad/
  3. https://www.theverge.com/2018/3/8/17095078/google-amp-accelerated-mobile-page-announcement-standard-web-packaging-urls

Andere blogartikelen

  • Het gebruik van een Photoslider

    Geschreven door: op maandag 7 oktober 2019

    Ze zijn er in alle soorten en maten en staan meestal bovenaan een websitepagina. Dan heb ik het natuurlijk over photosliders. Zo bent u vast bekend met de traditionele foto die langzaam vervaagd en wa ...

    Bekijk het artikel »
  • CSS attribuut font-display

    Geschreven door: op maandag 30 september 2019

    De snelheid van je website is belangrijk. Niet alleen omdat Google je website hierdoor hoger rankt maar ook omdat het gebruiksvriendelijker is voor de bezoekers. Als een website traag laadt, ben je ee ...

    Bekijk het artikel »
  • Wat is Cross Origin Resource Sharing

    Geschreven door: op maandag 30 september 2019

    Mocht je een web applicatie hebben gebouwd, dan heb je er vast al eens te maken mee gehad: cross origin resource sharing. Maar wat is dit nu precies?Cross Origin Resource Sharing, of CORS in het kort ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten