Databasetypen

Bij de meeste websites behoort een database waarin gegevens van de website worden opgeslagen. Er zijn verschillende manieren waarop deze gegevens kunnen worden bijgehouden. De meest gebruikte methode is de relationele database. Overigens is een platte database structuur een goed alternatief hiervoor. Binnen dit blog bekijken we een aantal opties van data opslag en wat de voor en nadelen hiervan zijn.

Relationele database

De meest gebruikte database voor hedendaagse websites is de relationele database. Deze bestaat uit verschillende tabellen welke met elkaar zijn verbonden en dus in ´relatie´ staan tot elkaar. Elke tabel bestaat uit een aantal kolommen waarbij elke kolom een specifiek stuk data opslaat. In elke rij wordt vervolgens een entry met gegevens toegevoegd aan de tabel. Zo zou een tabel met producten bijvoorbeeld een kolom met naam en een kolom met prijs kunnen hebben. Op elke rij komt vervolgens een product te staan met de bijbehorende naam en prijs. Verder zou deze database ook een tabel met categorieën kunnen bevatten. Elk product valt onder een categorie, maar één categorie kan meerdere producten bevatten. Deze twee tabellen staan dus in relatie tot elkaar. Aan de product tabel wordt vervolgens een kolom toegevoegd met een verwijzing naar een rij in de categorie database. Hiermee wordt aangegeven dat deze twee rijen bij elkaar horen.

Hoewel dit een makkelijke en overzichtelijke manier is om data bij elkaar te houden, levert dit naarmate de database groeit een groot spinnenweb aan relaties op. Hoe meer relaties je bij elkaar moet zoeken, hoe langer het duurt voordat je de gewenste gegevens terug hebt. Dit heeft onder andere een negatief effect op de laadtijd van de website.

Platte database

In het geval van een platte database worden alle gegevens in één grote tabel gestopt. Deze tabel heeft geen vaste kolommen waar de data zich aan moet houden. Alle gegevens kunnen in deze tabel gezet worden.

Bij elke entry in deze tabel worden er zo veel mogelijk bij elkaar horende gegevens bij elkaar gezet. Wanneer je deze gegevens ophaalt heb je gelijk alle benodigde informatie. Doordat er maar één tabel is kan de zoekfunctie voor het terugvinden van de benodigde gegevens hierop worden geoptimaliseerd. Hierdoor zijn de gegevens snel terug te vinden. Verder maakt dit het ook mogelijk om alle gegevens van de website in een keer te doorzoeken.

Overigens zit er ook een nadeel aan het op deze manier opslaan van gegevens. Voorheen kon een verwijzing worden gemaakt van een naar meerderen. Het was bijvoorbeeld mogelijk om verschillende producten naar dezelfde categorie te laten verwijzen. Dit is nu echter niet meer mogelijk. Je kan ervoor kiezen om de gegevens van de categorie bij elk product te plaatsen. Echter sla je dan meerdere keren dezelfde gegevens op en moeten deze ook allemaal bijgehouden worden.

Een oplossing hiervoor is om beide database types naast elkaar te gebruiken. Op deze manier heb je het beste van beide werelden


Andere blogartikelen

  • Het gebruik van een Photoslider

    Geschreven door: op maandag 7 oktober 2019

    Ze zijn er in alle soorten en maten en staan meestal bovenaan een websitepagina. Dan heb ik het natuurlijk over photosliders. Zo bent u vast bekend met de traditionele foto die langzaam vervaagd en wa ...

    Bekijk het artikel »
  • De Controversie van AMP (Accelerated Mobile Pages)

    Geschreven door: op maandag 30 september 2019

    Er heerst al controversie rondom AMP (Accelerated Mobile Pages) sinds Google dit onderwerp heeft ingevoerd! In deze blog duiken we verder in deze controversie en ontdekken we of deze controversie tere ...

    Bekijk het artikel »
  • CSS attribuut font-display

    Geschreven door: op maandag 30 september 2019

    De snelheid van je website is belangrijk. Niet alleen omdat Google je website hierdoor hoger rankt maar ook omdat het gebruiksvriendelijker is voor de bezoekers. Als een website traag laadt, ben je ee ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten