Aandachtspunten bij een Click Dimensions Implementatie

Geschreven door: op maandag 26 september 2016

Leestijd: 3 minuten

Recentelijk hebben wij enkele van onze opdrachtgevers begeleid bij het in hun website implementeren van Click Dimensions. Hierbij onze belangrijkste learnings.

Meer informatie over Lead Management Oplossing Click Dimensions?

Activatie Click Dimensions Web Tracking Script

Één van de belangrijkste onderdelen van de implementatie van Click Dimensions in een website is het Web Tracking Script. Dit script moet op elke pagina (dus ook bedanktpagina’s) van de website aanwezig zijn om andere functionaliteiten te laten werken. Ons advies: werk met Google Tag Manager, het feitelijke activeren van het script is dan zeer eenvoudig.

Meer informatie over het web tracking script en de opties ervan vind je op de Click Dimensions Website: http://help.clickdimensions.com/web-tracking-1/

Lead Scoring en Click Dimensions

Click Dimensions biedt standaard lead scoring mechanismen voor de volgende interacties:

  • Verzonden formulier
  • Fout bij verzenden formulier
  • Bezoek
  • Paginaweergave
  • Kans gecreëerd
  • Kans verloren
  • Klik in e-mail

Deze mechanismen zijn naar ons idee onvoldoende om leads optimaal te kunnen scoren. Het bezoeken van een productpagina levert in onze Customer Buying Journey namelijk een andere score op dan het bezoek van een blog-item of een persbericht. Bij het verzenden van formulieren geldt hetzelfde; het verzenden van het formulier met een online test scoort lager dan het verzenden van een offerteaanvraagformulier.

Gelukkig biedt Click Dimensions de mogelijkheid om per interactie op te geven welke score moet worden doorgegeven. De technische details zijn te vinden op de Click Dimensions website: http://help.clickdimensions.com/web-tracking-1/

Meer informatie over Lead Scoring in Click Dimensions is te vinden op: http://help.clickdimensions.com/where-to-find-score-information/

Click Dimensions en Webformulieren

Click Dimensions beschikt over eigen functionaliteit om formulieren te bouwen en publiceren. Op zichzelf prima functionaliteit, alleen niet handig in een online landschap waar al een content management systeem staat waarin al goed converterende formulieren aanwezig zijn. Gelukkig biedt Click Dimensions twee functionaliteiten om de kracht van bestaande formulieren te combineren met de kracht van Click Dimensions.

Programmatic Form Capture – bij de Programmatic Form Capture functionaliteit ‘vangt’ Click Dimensions de verzonden formulieren. Conceptueel gezien verstuurt het CMS alle formulieren die het ontvangt één-op-één door naar Click Dimensions. Aandachtspunten die wij tegenkwamen:

  • De naamgeving van de formuliervelden moet kloppen
  • De Click Dimensions VisitorKey moet één op één worden doorgezet. Click Dimensions beschrijft redelijk goed hoe dit moet worden uitgevoerd.
  • Het kan enige tijd duren voordat de form captures verwerkt zijn in Microsoft CRM.
  • Nadeel van deze oplossing is dat het onmogelijk is om geautomatiseerd te bepalen of een form capture daadwerkelijk is gelukt.

Meer informatie over Click Dimensions en Programmatic Form Capture vind je hier: http://help.clickdimensions.com/programmatic-form-capture/

API – met de API functionaliteit wordt een groot deel van alle functies van Click Dimensions beschikbaar gesteld via een API. Het registreren en valideren van een verzonden formulier is hiermee optimaal te realiseren.

Meer informatie over de API van Click Dimensions: https://api.clickdimensions.com/service.svc/help

Ondersteuning vanuit Click Dimensions

Click Dimensions en de partners van Click Dimensions bieden ondersteuning bij het implementatietraject. Wij zijn hierbij de volgende uitdagingen tegengekomen:

  1. Er wordt geen of zeer beperkte ondersteuning geleverd bij ‘geavanceerde’ functionaliteiten zoals Programmatic Form Capture en API. Hierdoor kan het implementatietraject langer duren dan nodig.
  2. Klanten worden actief gestuurd richting de formbuilder van Click Dimensions, terwijl dit in de scenario’s waar wij aan gewerkt hebben aantoonbaar niet de beste oplossing is. Hiermee is de klant niet geholpen.

Hulp nodig bij jouw Click Dimensions implementatie?

Neem contact met ons op via info@sigmasolutions.nl of 072 5345 888.

Meer weten over Click Dimensions?


Andere blogartikelen

  • B2B SEO en Geoptimaliseerde Afbeeldingen

    Geschreven door: op woensdag 12 augustus 2020

    In een tijd waarin 27% van het koopproces van B2B kopers met eigen online research wordt doorgebracht is het essentieel om een goed vindbare website te hebben. Afbeeldingen kunnen, indien geoptimalise ...

    Bekijk het artikel »
  • Prospects zoeken B2B

    Geschreven door: op woensdag 12 augustus 2020

    Het zoeken van B2B prospects is een uitdaging voor elk bedrijf. Met name kwalitatieve B2B prospects.Door vooraf onderzoek te doen naar bedrijven die voldoen aan je criteria en je marketing hierop aan ...

    Bekijk het artikel »
  • Succesvolle B2B Marketing met deze 5 Tools

    Geschreven door: op woensdag 12 augustus 2020

    Zoals mooi gevisualiseerd in het filmpje ‘The Man in the Chair’. De fundamenten onder marketing veranderen niet, de technologieën en bijbehorende tools wel. Lees hier 5 tools die wij inzetten om B2B M ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
AOC is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten