Waarom het hamburgermenu (niet) werkt – deel 3

Geschreven door: op dinsdag 27 oktober 2015

Leestijd: 2 minuten

In deze serie gaan we dieper in op de hamburgermenu. Waarom werkt deze wel of waarom werkt deze nou niet. In dit derde en laatste deel van deze serie proberen we aan de hand van alle research die gedaan is een advies te geven over het hamburgermenu. Lees deel 1 hier en deel 2 hier

Werkt het nu wel of werkt het nu niet?

Dat is een simpele vraag met een lastig antwoord. In sommige gevallen werkt het wel, zoals bijvoorbeeld op een mobiele applicatie waarbij de gebruiker zijn meeste tijd doorbrengt op het eerste scherm van de applicatie.

In de wereld van websites die geschikt moeten zijn voor zowel mobiel als desktop heeft het icoon immense populariteit. Hierdoor lijkt het alsof het werkt. Maar uit nadere studies blijkt dit toch niet zo te zijn. Door een menu te verstoppen ontneem je een gebruiker vitale kennis over de website, welke hij/zij nodig heeft tijdens het navigeren op de website. Hier kun je mee wegkomen als je een website hebt met één duidelijk product of verhaal zodat een gebruiker niet hoeft te navigeren.

Als je deze website niet hebt (zoals veel b2b sites en webshops), dan is het gebruik van het icoon niet aan te raden. Je website heeft namelijk zoveel focuspunten dat een gebruiker alle informatie nodig heeft voor het gebruik van de website.

Conclusie

Als conclusie kunnen we dan ook alleen maar concluderen dat het van de situatie afhangt. Heeft de applicatie of website één heel specifiek en duidelijk doel, dan heeft het gebruik geen nadelige gevolgen en zeer waarschijnlijk een positief effect op het uiterlijk van de website.

Als de website niet één heel specifiek en duidelijk doel heeft, dan is het niet aan te raden om een hamburgermenu te gebruiken, maar een traditioneel menu waarin alle content zichtbaar is voor de gebruiker. 

Weg met de hamburger

Bronnen

  1. http://www.developertown.com/hamburger-menu/
  2. http://deep.design/the-hamburger-menu/
  3. http://exisweb.net/mobile-menu-abtest
  4. http://techcrunch.com/2014/05/24/before-the-hamburger-button-kills-you/

Andere blogartikelen

  • Overeenkomsten tussen Growth Hacking en UX design

    Geschreven door: op zondag 13 september 2020

    Laten we beginnen met wat Growth hacking is, Growth hacking zijn experimenten voor oplossingen die groeiproblemen moeten oplossen. Dit is een nieuwe marketing aanpak die met name wordt gedreven door d ...

    Bekijk het artikel »
  • B2B SEO en Geoptimaliseerde Afbeeldingen

    Geschreven door: op woensdag 12 augustus 2020

    In een tijd waarin 27% van het koopproces van B2B kopers met eigen online research wordt doorgebracht is het essentieel om een goed vindbare website te hebben. Afbeeldingen kunnen, indien geoptimalise ...

    Bekijk het artikel »
  • Prospects zoeken B2B

    Geschreven door: op woensdag 12 augustus 2020

    Het zoeken van B2B prospects is een uitdaging voor elk bedrijf. Met name kwalitatieve B2B prospects.Door vooraf onderzoek te doen naar bedrijven die voldoen aan je criteria en je marketing hierop aan ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
AOC is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten