Waarom het hamburgermenu (niet) werkt – deel 2

Geschreven door: op zondag 11 oktober 2015

Leestijd:

In deze serie gaan we dieper in op de hamburgermenu. Waarom werkt deze wel of waarom werkt deze nou niet. In dit tweede deel nemen we een aantal onderzoeken onder de loep die er vanuit gaan dat het hamburger menu wel werkt. Lees deel 1 eerst voor dat je aan deel 2 begint. Je kunt deze hier vinden.

Terugblik – wat is een hamburgermenu

Het hamburgermenu kent vele vormen en namen. Het is de verstopplek voor het menu wat deze dagen gebruikt wordt op het internet. De naam komt dankzij het uiterlijk van het icoon dat lijkt op een hamburger.

Waarom werkt het wel?

Je komt het icoon steeds meer tegen op websites en applicaties. Facebook gebruikt het in de meeste van zijn applicaties en Google gebruikt het ook steeds meer in applicaties.

Waar je eerst het icoon alleen zag op mobiele versies van de applicaties zie je ze ook steeds meer komen op de desktop versies van applicaties. Voorbeelden hiervan zijn: Google’s nieuwe e-mailwebsite Inbox en op privacy gerichte zoekmachine DuckDuckGo.

Google gaat tegenwoordig zover dat ze het gebruik zelfs aanraden in hun desgin richtlijnen als het gaat om een permanente navigatie op desktops. Deze aanbeveling en het vele gebruik op andere sites geeft aan dat het icoon steeds meer herkend wordt.  

Eerst was het gebruik uitsluitend voor mobiele apparaten, maar doordat het mobiel gebruik ten aanzien van desktop gebruik steeds groter wordt, is het niet gek dat er elementen van een mobiele website doorvloeien naar de desktop website.

Ruimte besparen

Het grootste voordeel van het gebruik van een icoon waar het menu onder is verstopt ten opzichte van het tonen van een compleet menu is de ruimte. De ruimte die wordt ingenomen door een menu kan ook worden gebruikt voor andere doeleinden (zoals de weergave van je content).

Het is dus een erg handig middel om op een eenvoudige manier extra ruimte te creëren zonder aan content in te leveren. Dit is natuurlijk prettig bij mobiele apparaten, maar ook bij desktops kan dit handig zijn.

Meten is weten

Om te onderzoeken of het nu echt werkt zijn er verschillende onderzoeken geweest naar het gebruik van het icoon. In een studie waarbij gebruik werd gemaakt van eyetracking software.

In dit onderzoek werden twee versies van een website gebruikt. Eén versie met een hamburgermenu en de ander met een traditioneel horizontaal menu aan de bovenkant van de website. 

Hamburger eyetracking  Hamburger eyetrackng deel 2

Wat opvalt is dat gebruikers op een hele andere manier naar de website kijken als er een hamburgermenu wordt gebruikt. De gebruiker scant dan op een verticale manier de pagina’s. Bij een traditioneel menu wordt er horizontaal over de pagina’s gescand.

Voorlopige conclusie

Als voorlopige conclusie kunnen we concluderen dat gebruikers steeds meer herkenning zien in het hambugermenu, maar nog wel problemen houden met navigeren. Het blijft dan ook een lastig onderwerp. Eerder genoemde studie toont aan dat gebruikers het menu nog wel kunnen vinden, maar de site vervolgens op een andere manier gaan bekijken. 


Andere blogartikelen

  • Het gebruik van een Photoslider

    Geschreven door: op maandag 7 oktober 2019

    Ze zijn er in alle soorten en maten en staan meestal bovenaan een websitepagina. Dan heb ik het natuurlijk over photosliders. Zo bent u vast bekend met de traditionele foto die langzaam vervaagd en wa ...

    Bekijk het artikel »
  • De Controversie van AMP (Accelerated Mobile Pages)

    Geschreven door: op maandag 30 september 2019

    Er heerst al controversie rondom AMP (Accelerated Mobile Pages) sinds Google dit onderwerp heeft ingevoerd! In deze blog duiken we verder in deze controversie en ontdekken we of deze controversie tere ...

    Bekijk het artikel »
  • CSS attribuut font-display

    Geschreven door: op maandag 30 september 2019

    De snelheid van je website is belangrijk. Niet alleen omdat Google je website hierdoor hoger rankt maar ook omdat het gebruiksvriendelijker is voor de bezoekers. Als een website traag laadt, ben je ee ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten