3 Functionaliteiten van Succesvolle B2B Webshops

Geschreven door: op zondag 26 juli 2015

Leestijd:

Steeds meer B2B bedrijven investeren in het realiseren van een B2B Webshop. In dit artikel beschrijven wij 3 functionaliteiten die B2B Webshops van onze klanten succesvol maken.

Integratie met bestaande (backoffice) systemen

In een B2B-omgeving wordt webshopfunctionaliteit vaak ingezet voor het automatiseren en optimaliseren van het al bestaande aankoopproces van bestaande klanten. Vaak zijn verschillende processen al (gedeeltelijk) geautomatiseerd en is veel productdata aanwezig. Door de webshop te integreren met bestaande functionaliteiten worden twee doelen gerealiseerd:

  1. De investering in webshopfunctionaliteit wordt beperkt. Investeren in een koppeling met een bestaand systeem is altijd goedkoper dan het opnieuw automatiseren van processen.
  2. De content onderhoudskosten worden beperkt. Er wordt immers gebruik gemaakt van al bestaande data.
  3. De customer journey wordt zo eenduidige mogelijk gehouden. Binnen de backoffice en webshop zijn dezelfde gegevens beschikbaar.

Online Betalen

Veel bedrijven gebruiken hun B2B webshop voor online bestellen en factuurinformatie. Anno 2015 is functionaliteit om online betalingen te accepteren eenvoudig en tegen lage kosten aan een B2B Webshop toe te voegen. Klanten direct na een bestelling (een deel van) het orderbedrag laten betalen optimaliseert kasstromen en minimaliseert het risico op wanbetaling.

Navigeren, Zoeken en Vinden

Essentiele functionaliteit van een succesvolle B2B Webshop is de eenvoud waarmee webshopgebruikers het door hun gewenste product vinden. Uitgangspunt hierbij is dat een webshopgebruiker het gewenste product binnen maximaal 3 acties vindt. Voorbeelden van functionaliteiten die zorgen dat producten goed vindbaar zijn:

  • Intuïtieve navigatie waarbinnen het productassortiment via meerdere assen (merk, toepassing, materiaal) bereikbaar is.
  • Filters.
  • Sorteermogelijkheden, bijvoorbeeld op prijs, op alfabet, maar ook op populair of eerder gekocht.
  • Zoekfunctie met automatisch aanvullen, zodat de gebruik wordt gestuurd bij het uitvoeren van een zoekopdracht.

Let op! Voor al deze punten is het noodzakelijk om assortimentsdata, voorzien van de juiste meta-gegevens, digitaal beschikbaar te hebben.

Bijkomend voordeel! Het op de juiste wijze publiceren van verrijkte assortimentsdata zorgt vaak voor een flinke toename in online vindbaarheid en gratis traffic via zoekmachines.

Aan de slag met een B2B Webshop?

Neem voor een verhelderend gesprek en een goede bak koffie contact met ons op via 072 5345 888 of bovenstaand contactformulier.


Andere blogartikelen

  • Het gebruik van een Photoslider

    Geschreven door: op maandag 7 oktober 2019

    Ze zijn er in alle soorten en maten en staan meestal bovenaan een websitepagina. Dan heb ik het natuurlijk over photosliders. Zo bent u vast bekend met de traditionele foto die langzaam vervaagd en wa ...

    Bekijk het artikel »
  • De Controversie van AMP (Accelerated Mobile Pages)

    Geschreven door: op maandag 30 september 2019

    Er heerst al controversie rondom AMP (Accelerated Mobile Pages) sinds Google dit onderwerp heeft ingevoerd! In deze blog duiken we verder in deze controversie en ontdekken we of deze controversie tere ...

    Bekijk het artikel »
  • CSS attribuut font-display

    Geschreven door: op maandag 30 september 2019

    De snelheid van je website is belangrijk. Niet alleen omdat Google je website hierdoor hoger rankt maar ook omdat het gebruiksvriendelijker is voor de bezoekers. Als een website traag laadt, ben je ee ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten