3 Eigenschappen van Succesvolle Zakelijke Webshop

Geschreven door: op woensdag 8 juli 2015

Leestijd:

Het starten van een Zakelijke Webshop staat bij steeds meer bedrijven op de agenda. Lees hieronder 3 eigenschappen die zakelijke webshops van onze klanten succesvol maken.

Rapportage

Beschikbaarheid van rapportages is noodzakelijk om inzicht te krijgen in de succesfactoren van de zakelijke webshop. Rapportages behoren beschikbaar te zijn op verschillende niveaus:

  • Strategisch:
    • Doelgroep: directie
    • Inhoud: gericht op actuele ‘bottom line’ (wat wordt onder aan de streep verdiend) en verwachtte ‘bottom line’ (wat zijn toekomstige verdiensten).
  • Tactisch:
    • Doelgroep: management
    • Inhoud: o.a. op kosten, opbrengsten en resultaat per kanaal en per productcategorie. Kan verder inzicht geven in omzet per klant, aanwas van nieuwe klanten, etc.
  • Operationeel:
    • Doelgroep: productmanagers en online marketing specialiseren.
    • Inhoud: kanaal specifieke KPI’s (bijv. aantal pagina’s in zoekmachines of aantal inschrijvers op de nieuwsbrief) en KPI’s per productcategorie.

Zonder deze rapportages is het onmogelijk om gefundeerde investeringsbeslissingen te nemen en te bepalen welke kansen de zakelijke webshop biedt.

Cross-Sell en Upsell

Het aanbieden van gerelateerde en betere producten heeft zonder twijfel een verhogend effect op de gemiddelde bestelwaarde. Hoe deze functies in een zakelijke webshop worden geïmplementeerd is volledig afhankelijk van het aangeboden product- en dienstenassortiment. Voorbeelden zijn:

  • Onderhoudsdiensten: zijn een veel verkochte gerelateerde dienst bij producten die er geschikt voor zien.
  • Complementaire producten: worden vaak mee besteld.
  • Kassakoopjes: een handige manier om nog wel relevante dode voorraad te verkopen.

Naast cross-sell en upsell bieden eigenschappen als reviews en productratings toegevoegde waarde het succes van een zakelijke webshop.

Bedenk dat het communiceren van cross-sell en upsell niet alleen op de productpagina en in de winkelmand hoeft plaats te vinden. Dergelijke producten kunnen ook worden weergegeven in de bedanktpagina, in een orderbevestigingsemail of in een aparte e-mail.

Online Marketing

Online Marketing omvat alle activiteiten die ertoe leiden dat de zakelijke webshop ook daadwerkelijk omzet realiseert. Doelstellingen van succesvolle online marketing zijn:

  • Nieuwe relaties opbouwen. Waarbij online marketing middelen als zoekmachineoptimalisatie, Google AdWords, blogging en online advertising worden ingezet.
  • Bestaande relaties (her)activeren. Waarbij online marketing middelen als e-mailmarketing, remarketing en social media worden ingezet.

Online Marketing is een specialistische activiteit waarvoor veel verschillende disciplines moeten worden ingezet. Investeer in kennisopbouw of besteedt (een deel van de) activiteiten uit.

Aan de slag met een B2B Webshop?

Neem voor een verhelderend gesprek en een goede bak koffie contact met ons op via 072 5345 888 of bovenstaand contactformulier.


Andere blogartikelen

  • Het gebruik van een Photoslider

    Geschreven door: op maandag 7 oktober 2019

    Ze zijn er in alle soorten en maten en staan meestal bovenaan een websitepagina. Dan heb ik het natuurlijk over photosliders. Zo bent u vast bekend met de traditionele foto die langzaam vervaagd en wa ...

    Bekijk het artikel »
  • De Controversie van AMP (Accelerated Mobile Pages)

    Geschreven door: op maandag 30 september 2019

    Er heerst al controversie rondom AMP (Accelerated Mobile Pages) sinds Google dit onderwerp heeft ingevoerd! In deze blog duiken we verder in deze controversie en ontdekken we of deze controversie tere ...

    Bekijk het artikel »
  • CSS attribuut font-display

    Geschreven door: op maandag 30 september 2019

    De snelheid van je website is belangrijk. Niet alleen omdat Google je website hierdoor hoger rankt maar ook omdat het gebruiksvriendelijker is voor de bezoekers. Als een website traag laadt, ben je ee ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten