4 Tips voor een Succesvolle B2B Email Marketing Strategie

Geschreven door: op woensdag 27 mei 2015

Leestijd:

Succesvolle uitgevoerde e-mail marketing strategieën dragen substantieel bij aan het (online) succes van een bedrijf. Lees hier 4 tips om tot een succesvolle e-mail marketing strategie te komen.

1. Definieer Doelstelling en KPI’s

Stel vooraf heldere doelen en zorg dat deze voldoen aan het SMART-principe:

  • Specifiek - Is de doelstelling eenduidig?
  • Meetbaar - Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt?
  • Acceptabel - Is deze acceptabel voor de doelgroep en/of het management?
  • Realistisch - Is het doel haalbaar?
  • Tijdsgebonden - Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?

Voorbeelden van e-mailmarketing doelstellingen zijn:

  • Branding: zorgen dat contactpersonen geconfronteerd worden met de bedrijfsnaam, beoogd resultaat is dat de bedrijfsnaam op de ‘shortlist’ van de ontvanger staat.
  • Activatie: onder de aandacht brengen van nieuwe producten of diensten en bepaalde acties.

Voorbeelden van e-mailmarketing KPI’s zijn:

  • Aantal geopende e-mails per verzending;
  • Aantal doorclicks per verzending;
  • Aantal conversies per verzending.

2. Zorg voor een volledige database met contactpersonen

Het opzetten van een goed gestructureerde en gevulde database is de eerste stap van een succesvol uitgevoerde e-mailmarketing strategie. Een database moet aan in ieder geval de volgende eigenschappen voldoen.

  • Van alle contactpersonen zijn voornaam, tussenvoegsel, achternaam, geslacht, bedrijfsnaam en e-mailadres bekend.
  • Per bedrijf (prospect of klant) is minimaal één relevante contactpersoon in de database aanwezig. Bij voorkeur zijn per bedrijf meerdere relevante contactpersonen aanwezig.
  • De in de database aanwezige informatie is actueel.

3. Maak een planning en volg deze

Stel als onderdeel van de e-mail marketing strategie een planning op en probeer deze zoveel mogelijk te volgen. Communiceer deze planning indien gewenst onderaan de maandelijks te versturen e-mail. Ontvangers vinden het prettig om te weten wat zij wanneer kunnen verwachten.

Extra tip: een goed gevolgde planning zorgt voor een intern ‘ritme’ waarbij een interval van een maand in onze ervaring precies genoeg is om alle interne stakeholders (schrijvers en e-mail marketeers) scherp te houden.

4. Zorg voor kwalitatieve content

Zorg ervoor dat in de nieuwsbrief kwalitatieve content wordt geplaatst die aansluit bij de behoeften van de ontvanger. Nieuwsberichten of beurskalenders kunnen daarbij ondersteunend zijn, maar zouden niet de ‘dragende’ elementen van een e-mail moeten zijn. Goed omschreven case studies of projectbeschrijving waar de ontvanger wat van leert zijn binnen B2B het meest succesvol.

Aanvullende tip: de kwalitatieve content kan via meerdere online kanalen (bijvoorbeeld social) onder de aandacht worden gebracht.

Aan de slag met het uitrollen van een Email Marketing Strategie?

Neem voor een verhelderend gesprek en een goede bak koffie contact met ons op.


Andere blogartikelen

  • Psychologische triggers beïnvloeden bij gebruikers

    Geschreven door: op vrijdag 13 maart 2020

    Veel van onze handelingen gebeuren niet door rationaliteit maar worden gedaan in emotie, anticipatie en aantrekking. In dit blog schrijf ik over een psyschologische triggers die een gebruiker kunnen b ...

    Bekijk het artikel »
  • Wekelijks UX overleg

    Geschreven door: op zaterdag 7 maart 2020

    Één keer per week houden wij met het UX team een overleg. Dit overleg is om meerdere redenen erg nuttig, zo krijg je niet alleen alle neuzen dezelfde kant op maar verbeter je ook de kwaliteit van het ...

    Bekijk het artikel »
  • Wat is Octoparse?

    Geschreven door: op dinsdag 25 februari 2020

    Één van de eerste taken die ik toegewezen kreeg toen ik aan de slag ging bij Sigma Solutions, was het binnenhalen van productdata voor een nieuwe webshop voor één van onze nieuwste klanten. De tool di ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten