De SEO Business Case, vergeet deze onderdelen niet!

Geschreven door: op zondag 17 mei 2015

Leestijd:

Aan de slag met een SEO Business Case? Lees hier de elementen die onderdeel uitmaken van elke succesvolle SEO Business Case.

Doelstellingen en KPI’s

Zorg ervoor dat je duidelijke doelstellingen formuleert en deze uitdrukt in business- en specialistische KPI’s. De business KPI’s zorgen voor aansluiting en ondersteuning van Directie, Managent en andere niet-specialisten. De specialistische KPI’s zorgen voor aansluiting bij de specialisten, zoals data-analisten en SEO Copywriters.

Voorbeelden van business KPI’s:SEO_vergeet_onderdelen.jpg

  1. Gerealiseerde Winst;
  2. Gerealiseerde Omzet;
  3. Aantal Nieuwe Klanten;

Voorbeelden van specialistische KPI’s:

  1. Gemiddelde CTR;
  2. Aantal weergaven in zoekmachines;
  3. Aantal unieke bezoekers via SEO.

Periodieke Zoekwoordenonderzoek

Het zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in zoektermen waarop kansen voor online vindbaarheid en conversie liggen. Deze kansen kunnen worden verzilverd door voor de betreffende zoektermen aparte SEO-pagina’s te produceren of door bestaande content zo te herschrijven dat deze vindbaar wordt op de betreffende zoektermen. Het aantal zoekwoorden die in een zoekwoordenonderzoek zijn meegenomen is vaak beperkt. Met als uitgangspunt dat SEO Copywriting onderdeel uitmaakt van de SEO Business Case zal na een bepaalde tijd voor alle zoektermen uit het zoekwoordenonderzoek content zijn geschreven. Samen met het gegeven dat zoekgedrag aan continue veranderingen onderhevig is voldoende reden om een periodiek zoekwoordenonderzoek in de SEO Businesscase te voorzien.

Meertaligheid

Is de doelgroep van je SEO Business Case meertalig? Hou dan rekening met de impact die dit heeft op de volgende activiteiten:

  1. Zoekwoordenonderzoeken moeten per taal of per regio (een Vlaming vertoont ander zoekgedrag dan een Hollander) moet worden uitgevoerd.
  2. SEO Copywriting moet worden uitgevoerd in de taal waarop de SEO-activiteiten zijn gericht. Bedenk dat een vertaler over het algemeen beperkt bestand heeft van SEO. Ga dus op zoek naar een native SEO Copywriter.
  3. Gebruikte zoekmachines kunnen per land verschillen. Hou rekening met de specifieke eisen van elk van de zoekmachines die gebruikt wordt in de taalgebieden waar je activiteiten op gericht zijn. Deze eisen kunnen technisch van aard zijn (technische SEO) of gericht zijn op content.

Technische Zoekmachineoptimalisatie

De technische werking van de website of webshop waarop de SEO-activiteiten ontplooid worden moet perfect op orde zijn. Bedenk dat de technische eisen die zoekmachines aan websites stellen constant in beweging zijn en hou daar rekening mee bij het opstellen van je SEO Business Case.

Voorbeelden van wijzigende technische eisen zijn:

  1. Google plaatst sites die niet zijn geoptimaliseerd voor weergave op smartphones lager in zoekresultaten bij smartphone-zoekopdrachten dan websites die daar wel voor zijn geoptimaliseerd.
  2. Google heeft het afgelopen half jaar een aantal keer gehint naar het in de zoekresultaten promoten van websites en webshop die gebruik maken van SSL-certificaten om het verkeer tussen de bezoeker en de website veiliger te maken.

Aan de slag met een SEO Business Case?

Neem voor een inspirerend gesprek en een goede bak koffie contact met ons op.


Andere blogartikelen

  • Plugins maken in jQuery

    Geschreven door: op vrijdag 29 juni 2018

    Door zelf code die je vaak gebruikt om te zetten naar jQuery-plugins, zorg je ervoor dat je deze code eenvoudig kan toepassen in andere projecten en je je kan bezighouden met het maken van nieuwe func ...

    Bekijk het artikel »
  • Dependency injection

    Geschreven door: op dinsdag 26 juni 2018

    Vanuit een programmeer standpunt gezien is indeling van code een van de belangrijkste aspecten van het programmeren. Een rommelige werkomgeving maakt het lastig om te vinden wat je nodig hebt. Het opr ...

    Bekijk het artikel »
  • Databasetypen

    Geschreven door: op dinsdag 26 juni 2018

    Bij de meeste websites behoort een database waarin gegevens van de website worden opgeslagen. Er zijn verschillende manieren waarop deze gegevens kunnen worden bijgehouden. De meest gebruikte methode ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd gazellen 2017
Google analytics
partners-logo.jpg

mockup_tablet.png

Bedient u uw (potentiële) klant optimaal binnen het online koopproces? 

Vul de Online Scorecard in ›