De 5 meest vergeten Google Analytics Instellingen

Geschreven door: op woensdag 6 mei 2015

Leestijd:

Als onderdeel van onze business development activiteiten analyseer ik regelmatig de prestaties van het internetkanaal van bedrijven die nog geen klant zijn van Sigma Solutions. Een goed ingericht Google Analytics account zorgt ervoor dat ik goed onderbouwde analyse kan doen. Helaas kom ik nog erg vaak tegen dat Google Analytics wel geactiveerd is, maar eigenlijk niet ingericht. Hieronder de meest vergeten instellingen.5_vergeten_instellingen.jpg

1: Instellen van Doelen

Waarom instellen?
Het instellen van doelen en het aan doelconversies toewijzen van een financiële waarde zorgt ervoor dat inzichtelijk wordt hoeveel aanvragen het online kanaal levert, wat de totale waarde is die het online kanaal toevoegt aan de business en welke online marketing middelen succesvol en welke minder succesvol zijn.

Hoe instellen?
Te vinden onder ‘Doelen maken, bewerken en delen’ in de Google Analytics Help. Tip bij het instellen: ga niet alleen voor de ‘standaard’ verzonden formulieren, maar kijk ook eens naar clicks op e-mailadressen en downloads.

2: Instellen van Filters

Waarom instellen?
Niets is vervelender dan tot de ontdekking komen dat een groot deel van het gemeten websiteverkeer van een bedrijfswebsite afkomstig is vanuit het bedrijf zelf. Intern bezoek zorgen voor een vertekening van de effectiviteit van ingezette online marketingmiddelen. Zorg er daarom altijd voor dat je intern verkeer uitfiltert op basis van het ip-adres van je vestiging(en).

Hoe instellen?
Te vinder onder ‘Dataweergavefilters maken en beheren’ in de Google Analytics Help. Tip bij het instellen: maak een aparte weergave aan voor intern verkeer. Bonustip: je vindt het ip-adres van je bedrijf via www.ripe.net.

3: Koppeling met Google Webmaster Tools

Waarom instellen?
Met Google Webmaster Tools biedt Google webmasters een schat aan informatie over de zichtbaarheid van een website in de Google zoekmachine. Onder andere weergaven, clicks, CTR, populaire pagina’s en zoektermen worden inzichtelijk gemaakt. Hoe handig is het om deze gegevens in één applicatie, namelijk Google Analytics beschikbaar te hebben!

Hoe instellen?
Te vinden onder ‘Site-eigendom verifiëren met Webmasterhulpprogramma's van Google’ in de Google Analytics Help.

4: Meten van interne Zoekmachine

Waarom instellen?
Gelukkig hebben steeds meer websites en webshops de beschikking over een eigen zoekmachine. De zoekopdrachten die bezoekers daarop uitvoeren en de vervolgacties die zij uitvoeren (paginaweergaven, maar ook conversies) worden alleen zichtbaar als het bezoekgedrag daadwerkelijk door Google Analytics wordt gemeten. Tip: zorg ervoor dat ook zoekopdrachten die geen resultaat opleveren worden gemeten (hint: Google Analytics Events), levert gegarandeerd interessante informatie op.

Hoe instellen?
Te vinden onder ‘Site Search instellen en zoekgegevens bekijken’ in de Google Analytics Help.

5: Meten van Downloads

Waarom instellen?
Downloads van datasheets of brochures kunnen hun hele eigen business case, namelijk een kostenbesparing. Vaak betekent een download van een datasheet een belletje of mailtje minder naar de binnendienst en zorgt het downloaden van een brochure ervoor dat de prospect geen brochure op de post hoeft te ontvangen. Voldoende reden om downloads inzichtelijk te krijgen.

Hoe instellen?
Downloads: samen met je webbouwer of via Google Tag Manager een Pageview Tracken voor elke download.

Aan de slag met Google Analytics?

Neem voor een kennismakingsgesprek onder het genot van een bak koffie (of thee) contact met ons op.


Andere blogartikelen

  • Het gebruik van een Photoslider

    Geschreven door: op maandag 7 oktober 2019

    Ze zijn er in alle soorten en maten en staan meestal bovenaan een websitepagina. Dan heb ik het natuurlijk over photosliders. Zo bent u vast bekend met de traditionele foto die langzaam vervaagd en wa ...

    Bekijk het artikel »
  • De Controversie van AMP (Accelerated Mobile Pages)

    Geschreven door: op maandag 30 september 2019

    Er heerst al controversie rondom AMP (Accelerated Mobile Pages) sinds Google dit onderwerp heeft ingevoerd! In deze blog duiken we verder in deze controversie en ontdekken we of deze controversie tere ...

    Bekijk het artikel »
  • CSS attribuut font-display

    Geschreven door: op maandag 30 september 2019

    De snelheid van je website is belangrijk. Niet alleen omdat Google je website hierdoor hoger rankt maar ook omdat het gebruiksvriendelijker is voor de bezoekers. Als een website traag laadt, ben je ee ...

    Bekijk het artikel »
Bel 072 5345 888
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg
Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten