10 designer hacks om je website rustiger te doen ogen

Je hebt een website voor je onderneming. Toch heb je het gevoel dat hij nogal druk aanvoelt. Mogelijk is je website tien jaar geleden gebouwd, en is het tijd voor een visuele upgrade. Veel bedrijven hebben last van dit probleem. Een redesign-traject kan prijzig zijn en veel tijd kosten, maar wist je dat je met een aantal simpele aanpassingen in de vormgeving van je website al een veel rustigere uitstraling kunt creëren? In dit artikel deel ik 10 design hacks die je gemakkelijk kunt implementeren om snel je website naar het jaar 2019 te brengen!

1.Verdubbel de witruimte

Nee, niet 1/4e er bij, of de helft, maar verdubbel het. Dit betekend dat als je tussen twee kolommen 10 pixels ruimte heb, je er 20 van kan maken. Voelt het alsnog krap? Verviervoudig het! Als je dit op alle plekken in je website doorvoert zal je verrast zijn hoe rustig en duidelijk alles wordt.

2.Vergroot de regelafstand

Misschien heb je deze truck tijdens het schrijven van je scriptie toegepast om meer bladzijdes met minder woorden te kunnen vullen. Zo’n slecht idee is het niet, over het algemeen zorgt extra regelafstand, zo’n 1.5 keer de lettertypegrootte, dat de tekst beter leesbaar is en rustiger oogt.

3.Geef content de ruimte

Ben je bang dat je voor deze twee optimalisaties teveel ruimte nodig hebt? Dan betekend dat dat je teveel informatie tegelijk aan de bezoeker wilt tonen. Denk goed na welke content of acties je wanneer wilt tonen. Twee verticale navigatieblokken en een content-kolom zijn echt te veel. Je kunt dan beter de content van één van deze balken naar de boven- of onderkant van je pagina brengen. In 2018 zijn gebruikers door platformen zoals Facebook en Twitter gewend om door te scrollen, dus maak gebruik van die gewoonte op jouw website!

4.Gebruik lichtere kleuren

Veel kleurverschillen en contrast kan er voor zorgen dat je website vermoeiend wordt om naar te kijken. Probeer eens de achtergrond wit in plaats van grijs te maken, en maak de tekst niet puur zwart, maar antraciet. Natuurlijk is het wel belangrijk de kleuren van uw merk terug te laten komen, maar gebruik deze spaarzaam op elementen die aandacht vereisen of klikbaar zijn.

5.Gebruik foto’s en illustraties bewust

Afbeeldingen kunnen een website snel opvullen, maar ook de aandacht weghalen van de inhoudselementen die er echt toe doen. Ik raad je aan bij elke afbeelding na te gaan wat deze communiceert. Voegt deze afbeelding iets toe aan het verhaal dat ik wil vertellen? Ook belangrijk is om te controleren of de afbeelding er mooi uitziet. Een foto die niet scherp is of een onaangename compositie heeft kan een vervelend gezicht zijn, terwijl een foto die mooi geschoten en bewerkt een idee prachtig kan uitbeelden. Het kan nooit kwaad om een fotograaf in te huren die voor je website en brochures prachtige foto’s kan maken en bewerken.

6.Gebruik één lettertype

Een algemeen geaccepteerde designregel is dat je over het algemeen maar maximaal twee lettertypes mag gebruiken in een werk. In de praktijk wordt echter vaker gekozen voor één lettertype, simpelweg omdat hiermee makkelijk te werken valt en het ontwerp simpeler in elkaar te zetten is. Als je dit combineert met de eerder genoemde tips zal het effect spectaculair zijn. Arial en verdana zijn not done; bezoek eens Google fonts of Adobe Typekit, zij bieden prachtige lettertypes aan die je in je website kunt gebruiken.

7.Test je website

Misschien klinkt dit heel erg vanzelfsprekend, maar je zal verrast zijn op hoeveel aannames websites worden gebouwd. Weet je echt zeker dat de navigatie duidelijk is, en dat het formulier makkelijk in te vullen is? Hoe snel kun je een bestelling plaatsen? Is de website goed te gebruiken voor mensen met een handicap? Je kunt dit soort vragen vaak in enkele uren beantwoorden, en daardoor geïnformeerde keuzes maken die je website veel gebruiksvriendelijker zullen maken.

8.Gebruik animatie en video alleen als je de aandacht wilt trekken

Het menselijk oog wordt automatisch aangetrokken door bewegend beeld. Daarom werken LED billboards langs de snelweg zo goed. Op je website staan misschien ook wel bewegende beelden. Dit zal het eerste zijn waar de gebruiker zijn aandacht op richt. Is dat het element dat je wilt benadrukken? Dit betekend dat je dit ook heel erg efficiënt kan inzetten: een mooie bedrijfsfilm op je website kan vaak beter je werkzaamheden en visie communiceren dan een gedigitaliseerde brochure.

9.Versimpel de navigatie

Veel verouderde websites willen op elk moment naar elke pagina linken – de header staat vol met links en (sub)menu’s. Houd het simpel, bied de belangrijkste links in de header aan, en laat de gebruiker organisch door de site navigeren. Je kunt natuurlijk altijd een sitemap of A-Z index aanbieden zodat ervaren gebruikers snel bij de inhoud kunnen komen waar ze naar op zoek zijn. Voor de gemiddelde gebruiker is het echter prettig om de navigatie simpel te houden zodat je ze duidelijk de content kunt aanbieden waar zij naar op zoek zijn.

10.Bonus: Diepte is weer in, maar houd het subtiel

Nadat de eerste iPhone zijn intrede had gedaan was iedereen van mening dat digitale interfaces de echte wereld moeten spiegelen – zogenaamd ‘skeumorphisism’. Dit omdat een interface dan ruimtelijker en duidelijker ingedeeld kan worden, en het herkenbaar is voor gebruikers die digitaal niet wijs zijn. Na deze designbeweging ontstond er een tegencultuur – alles moest ineens plat. Dat ging op het gegeven moment zo ver dat je niet meer kon zien wat de relatie tussen elementen was en waar je wel of niet op kon klikken. Tegenwoordig hebben ontwerpers de lessen wel geleerd – een design mag strak en vlak zijn, maar er is zeker ruimte voor diepte en gebruik van metaforen. Misschien is jouw website wel gebouwd met één van deze digitale designtrends in gedachte, en kun je het upgraden door te kijken naar wat Apple met hun nieuwste iOS versies en Google met zogenaamd ‘Material Design’ doen.

Is jouw website ook toe aan een upgrade? Sigma Solutions is jouw business partner voor gegarandeerd Online Succes! Wij hebb­­­­­­­en UX-specialisten voor u klaar staan die u kunnen helpen uw website een design-upgrade te geven. ­­­­­­­­­­­Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel ons gerust op ons telefoonnummer 072 5345 888.

 


Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd-gazellen-2018.jpg
Google analytics
partners-logo.jpg