Digitale platformen brengen vraag en aanbod weer samen

Digitale platformen brengen vraag en aanbod weer samen

Platformen bestaan al jaren. U herkent ze wellicht niet direct als zodanig, omdat ze deel uitmaken van uw dagelijks leven. Maar één van de meest voorkomende vormen van een platform is het winkelcentrum. Het winkelcentrum dient als doel om consumenten en handelaren bij elkaar te brengen. Dat is precies wat een digitaal platform ook doet: het bij elkaar brengen van vraag en aanbod.

Deze digitale platformen leiden tot geheel nieuwe bedrijfsmodellen, waarin concurrenten samenwerken of samenwerkingspartners nu met elkaar concurreren. Dit leidt tot vervaagde industriegrenzen en een versimpelde keten.

Van fysieke naar digitale platformen

Hoewel de focus van de fysieke naar de online wereld verschoven is, dienen platformen nog steeds hetzelfde doel. Ze zijn ervoor gemaakt om de uitwisseling van goederen of diensten te vergemakkelijken.

Platformen bieden namelijk een open, participatieve infrastructuur voor interacties en stellen voorwaarden aan het gebruik. In het voorbeeld van het winkelcentrum kunt u bijvoorbeeld denken aan de openingstijden, waar de winkels rekening mee moeten houden. Bij een digitaal platform zijn er natuurlijk geen openingstijden, maar kunnen er wel regels aan de verkopers gesteld worden omtrent de bijvoorbeeld de prijzen, het type en de kwaliteit van de producten of diensten.

Platformen en het MKB

Wij geloven dat niet alleen multinationale 'digital natives', zoals Netflix en Uber, maar juist ook de gespecialiseerde midden- en kleinbedrijven snel kunnen inspelen op deze veranderingen. Nieuwe disruptieve spelers wagen zich nog niet op uw terrein. Dat komt omdat er een flinke dosis aan specialistische kennis nodig is om uw klanten te bedienen. En dat is niet iets wat iemand van de ene op de andere dag leert of in kan kopen.

Projectvoorbeeld: Hapjes aan Huis

Hapjes aan Huis is zo'n digitaal platform waar Nederlandse cateraars zich bij aan kunnen sluiten om hun assortiment te promoten: van buffet tot high tea en van lunches tot kerstdiners. Met een businessmodel waarbij Hapjes aan Huis geen keuken(s) heeft, maar wel een groot deel van het vraag en aanbod in de cateringsector verwerkt, is ze de Thuisbezorgd.nl onder de cateringorganisaties.

Wij zijn Sigma Solutions: uw online business partner

Wij helpen u de overstap te maken naar een professioneel digitaal platform. En is het platform in gebruik? Dan helpt ons development- en marketingteam u om het maximale online rendement eruit te halen!

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? 

Neem dan contact met ons op via ons contactformulier, e-mail of bel 072 5345 888

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
allrig.jpg
aliancys.jpg
eriks.jpg
heinen_en_hopman.jpg
handicare_stairlifts.jpg
Onze Middelen en Technologieën
Microsoft partner
Adobe partner
Asp dotnet
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail