Zoekfunctie op de website? Altijd doen!

Geschreven door: op woensdag 28 mei 2014

Leestijd:

Bij de inventarisatie van het online succes van prospects zien wij regelmatig websites waarop geen of een slecht ingerichte zoekfunctie aanwezig is. Hieronder 4 argumenten waarom vanuit onze visie elke op online succes gerichte website voorzien moet zijn van een zoekfunctie.

1. De bezoeker verwacht een zoekfunctie

Google’s hegemonie over het internet zorgt ervoor dat internetgebruikers eraan gewend zijn om een zoekfunctie te gebruiken. Als de bezoeker even niet kan vinden waarnaar hij / zij op zoek is dan is de website zoekfunctie snel gevonden.

2. Lead Generation

De kans dat de gebruiker van de zoekmachine een zoekopdracht invult waarvoor geen zoekresultaten worden gevonden is aanwezig. Het is immers lastig om voor elke zoekopdracht een aparte pagina te schrijven. Door op dat moment een ‘stel ons een vraag’ formulier weer te geven kan de bezoeker direct contact opnemen met het bedrijf.

Hieronder een voorbeeld.

Voorbeeld conversiegericht webformulier om te laten zien bij zoekopdrachten zonder resultaat

3. Kansen m.b.t. Propositie Bedrijf

Met het meten van alle door bezoekers uitgevoerde zoekopdrachten ontstaat inzicht in de verwachtingen die de bezoeker bij het bedrijf heeft. Wij constateren met regelmaat dat er op websites van onze klanten op producten, diensten en oplossingen wordt gezocht die (nog) niet worden geleverd of niet worden geleverd vanuit de behoefte van klant en prospect. Met vaak kleine aanpassingen aan de propositie van een bedrijf kan op eenvoudige wijze meer business-succes worden gerealiseerd.

4. Website Content Optimalisatie

Door zoekopdrachten te meten en daarbij te onderscheiden welke zoekopdrachten wel en welke zoekopdrachten geen resultaat opleveren worden optimalisatiekansen voor de content van de website zichtbaar. Zoekopdrachten die geen zoekresultaten opleveren kunnen worden veroorzaakt door de verschillende schrijfwijzen van een product, dienst of oplossing. Door de content van de website en de werking van de zoekfunctie (synoniemen) aan te passen op het gedrag van de bezoeker verbetert de werking van de zoekfunctie. Met als uitgangspunt dat de verschillende schrijfwijzen ook worden gebruikt bij externe zoekmachines als Google kan op deze manier ook meer organisch zoekverkeer naar de website worden getrokken.  

Voorbeeld: een klant van Sigma Solutions levert o-ringen, dit zijn ronde, veelal van rubber gemaakte afdichtingen. De schrijfwijze van dit product is nogal verschillend. Door het zoekgedrag van bezoekers te analyseren ontdekten wij onder andere oring / o-ring / 0ring / 0-ring / o’ring. Door enerzijds synoniemen aan de zoekfunctie toe te voegen en de content van de website aan te passen werd een beter werkende zoekfunctie en meer SEO-traffic gerealiseerd.

Ook een internetkanaal wat meetbaar en met positief rendement bijdraagt aan het succes van je business? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.


Op De Hoogte Blijven?

Online Succes realiseren is een vak, een vak wat wij verstaan en waarover we je graag vertellen. Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van trends, thema’s en succesverhalen.

Aanhef

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd gazellen 2017
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail