UX Design - een iteratief proces

Geschreven door: op maandag 20 november 2017

Leestijd:

In het vorige blogartikel over UX Design kon u lezen wat UX design precies is. In dat artikel kaartte ik kort het iteratieve proces aan. In dit artikel kunt u lezen welk proces de UX designer doorloopt om een optimale gebruikservaring te ontwerpen.

Het ontwerp- en onderzoeksproces

De ontwerper zal eerst zijn opdrachtgever beter moeten leren kennen. Wat zijn de doelstellingen van de opdrachtgever? Welke behoefte wil hij vervullen of welk probleem wil zij oplossen? Wat is de doelgroep van de opdrachtgever? Wat weet hij al dat de ontwerper moet weten? Zo zijn er nog tientallen vragen waarop de ontwerper antwoord moet hebben voordat hij verder kan.

De ontwerper gaat daarna kwalitatief en kwantitatief onderzoek uitvoeren. Kwalitatief onderzoek bestaat onder andere uit het uitvoeren van interviews, het opzetten van focusgroepen en zich mengen tussen de doelgroep. Kwantitatief onderzoek bestaat uit het onderzoeken van de cijfers en kijken wat de concurrentie doet. Uit dit onderzoek komen de doelen, gedragen en gedachten van een gebruiker voort. Meestal wordt een samenvatting hiervan in een empathy map of een uitgebreidere persona vastgesteld. Dit is het meetlat waaraan het digitale product tijdens de ontwerpfase gemeten kan worden.

Nu is de vraag of het om een nieuw product of een bestaand product gaat; als het om een nieuwe digitale ervaring gaat dan wordt het programma van eisen opgesteld, wat in nauwe samenwerking met de klant gebeurt. Dan kan de UX designer aan de slag met het ontwerp van de digitale omgeving die de gebruiker zal doorlopen. Dit kan gedaan worden door het opzetten van modellen, wat uiteindelijk tot concrete wireframes moet leiden.

Als het om een optimalisatietraject of redesign gaat dan wordt het huidige product aan de doelstellingen van de klant en het persona gemeten. Worden alle doelen behaald? Waar kunnen dingen beter? Zijn er verstoringen of problemen in het proces die de gebruiker doorloopt om zijn doel te bereiken? Het vinden van problemen is hierbij het hoofdonderwerp. Problemen kunnen ook gevonden worden aan de hand van analytische tools als Google Analytics en Hotjar. Google Analytics werkt goed om het grote plaatje te zien en zegt enorm veel over de gebruikservaring van grote groepen gebruikers. Hotjar is een online tool die opnames maakt van gebruikersinteractie. De individuele opnames kunnen teruggekeken worden, waardoor de ontwerper veel inzichten krijgt. Ook worden er in Hotjar heatmaps gegenereerd, die later geanalyseerd kunnen worden in combinatie met Google Analytics.

Het visualiseren van de gemaakte oplossingen kan worden gedaan aan de hand van flowcarts, wireframes(schematische tekeningen van de interface) en andere modellen. Deze kunnen snel omgezet worden in een digitaal of papieren prototype, dat getest kan worden.

Adobe XD, waarin wij onze wireframes maken

Zodra de laatste puntjes op de i zijn gezet kan de vormgever aan de slag met het afronden van de wireframes. De software of website is hierna klaar voor productie!

Het werk voor de UX designer is echter nog niet afgelopen. Na de productie en het live zetten kan de volgende fase in het ontwerpproces beginnen - validatie. De ontwerper moet aan de slag met het valideren van zijn onderzoek en ontwerp - werkt alles zoals het was gepland? Zijn er nieuwe problemen ontstaan? Zijn er veranderingen in de markt waardoor het ontwerp aangepast moet worden? Zo zijn er nog veel meer dingen die de ontwerper moet valideren.

Iteratief

Goed, de resultaten van de validatie zijn binnen, en er gingen een hoop dingen goed. Er zijn echter ook problemen gevonden. Wat nu? Het was toch de taak van de UX designer om een optimale gebruikerservaring te creëren? Ja, maar dit kan hij alleen doen door het eindproduct live te zetten en de bevindingen te valideren. Een digitaal product kan niet in één keer ‘af’ zijn - sterker nog, het is nooit ‘af’ omdat er altijd verder geïnvesteerd kan worden en de markt waarin de app of website zich bevindt altijd in beweging is. Daarom is UX design een iteratief proces - elke keer als het hierboven genoemde proces nogmaals wordt doorlopen, een zogenaamde iteratie of optimalisatieslag, wordt het product beter, zowel voor de opdrachtgever als de eindgebruiker. En dat is het doel - streven naar die optimale gebruikservaring zodat de opdrachtgever zijn online doelstellingen kan behalen.


Op De Hoogte Blijven?

Online Succes realiseren is een vak, een vak wat wij verstaan en waarover we je graag vertellen. Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van trends, thema’s en succesverhalen.

Aanhef

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd gazellen 2017
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail