Inzicht in ROI Zoekmachine Optimalisatie met 8 KPI’s

Geschreven door: op zondag 1 juni 2014

Leestijd:

In dit artikel 8 KPI’s die onze zoekmachine optimalisatie specialisten gebruiken om inzicht te krijgen in het effect en rendement van SEO-activiteiten.

Key_Performance_Indicator.jpg

Zichtbaarheid (in zoekmachines)

KPI

Toelichting

Waarmee te meten

Zoekopdrachten waarop de website wordt weergegeven.

Geven aan waar SEO-kansen liggen en of uitgevoerde SEO-activiteiten effect hebben. Meestal worden SEO-pagina’s al na enkele dagen door Google in de index opgenomen en dus gevonden.

Google Webmaster Tools

Pagina’s van de website die in de Google Zoekresultaten worden weergegeven.

Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen branded en non-branded verkeer:

  • Branded zoekverkeer: zoektermen die horen bij de bedrijfsnaam en specifieke merknamen van een bedrijf.
  • Non-Branded zoekverkeer: zoektermen die niet tot branded verkeer horen.

Traffic (vanuit zoekmachines)

KPI

Toelichting

Waarmee te meten

Zoekopdrachten waarop de website wordt aangeklikt.

 

Google Webmaster Tools

Webpagina’s die worden bezocht vanuit zoekmachines.

 

Google Analytics (let op: bron hier mogelijk onderscheid maken tussen organisch en betaald verkeer)

Hierbij kan, indien wenselijk, onderscheid worden gemaakt tussen branded en non-branded traffic.

Conversie

KPI

Toelichting

Waarmee te meten

Aantal door SEO-activiteiten gerealiseerde conversies.

Het aantal conversies wat is gerealiseerd in sessies waarvan de startpagina een SEO-pagina is.

Google Analytics waarin doelen zijn ingesteld.

Conversie Ratio SEO-activiteiten

Met behulp van de volgende formule:

formule om Conversie Ratio SEO te bepalen

Hierbij kan, indien wenselijk, onderscheid worden gemaakt tussen branded en non-branded traffic.

Omzet

KPI

Toelichting

Waarmee te meten

Door SEO-activiteiten gerealiseerde omzet

Alle omzet die is gerealiseerd in sessies waarvan de startpagina een SEO-pagina is.

Google Analytics waarin doelen met doelwaardes zijn ingesteld.

Return on Investment SEO-activiteiten.

Met behulp van de volgende formule:

formule om ROI SEO te bepalen

Hierbij kan, indien wenselijk, onderscheid worden gemaakt tussen branded en non-branded traffic.

Het rendement van zoekmachine optimalisatie inzichtelijk?

Ook behoefte aan meer inzicht in het rendement van zoekmachine optimalisatie activiteiten? Neem voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek contact met ons op via 072 5345 888, info@sigmasolutions.nl of het formulier aan de rechterzijde van deze webpagina.


Op De Hoogte Blijven?

Online Succes realiseren is een vak, een vak wat wij verstaan en waarover we je graag vertellen. Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van trends, thema’s en succesverhalen.

Aanhef

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
allrig.jpg
aliancys.jpg
eriks.jpg
heinen_en_hopman.jpg
handicare_stairlifts.jpg
Onze Middelen en Technologieën
Microsoft partner
Adobe partner
Asp dotnet
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail