Je website en webshop meetbaar maken met Google Tag Manager

Geschreven door: op dinsdag 30 september 2014

Leestijd:

Analytics met Google Tag Manager

­Om te weten of je site of webshop de conversies haalt die je als doel gesteld hebt, kun je gebruikmaken van analyserende applicaties zoals Google Analytics. Google Analytics vereist een stukje code op de pagina om het meten te activeren, in het geval van de nieuwste versie, Google Universal Analytics:

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');
ga('create', 'UA-XXXX-Y', 'auto');  // Creates a tracker.
ga('send', 'pageview');             // Sends a pageview.
 

Dit houdt in dat je toegang hebt tot de CMS-functionaliteit van de website of webshop, wat meestal het geval is als webbouwer. Voor elke aanpassing, zoals het meten van nieuwe events of gebeurtenissen,  moet de webbouwer ingeschakeld worden. Dat kan omslachtig zijn, zeker als je snel samen met een online marketeer of iemand anders van de marketing-afdeling, nieuwe doelen wilt meten in je site.

Meetbaar_GoogleTagManager.jpg

Events en pageview

In dat geval biedt Google Tag Manager, ook van Google, uitkomst. Google Tag Manager werkt als tussenliggende partij tussen je webshop of –site en Google Analytics. Deze applicatie van Google verlangt één stuk code op de site, om de koppeling met Google Tag Manager (en dus Analytics) te maken, en d

 

aarna definieer je alle events en pageviews in de Tag Manager.

Niet alleen kunnen eenvoudige events en pageviews worden gedefinieerd, ook is het eenvoudig om in deze applicatie bijvoorbeeld AdWords-remarketing bij te houden of het bijhouden van conversies van AdWords.

Voordelen van Google Tag Manager

De voordelen van Google Tag Manager zijn onder andere:

  • Je hebt alle code waarmee je remarketing, AdWords-conversies, events of pageviews definieert gegroepeerd op één site (in één repository als het ware) staan.
  • De regels zijn eenvoudig in te stellen door online marketeers en e-marketing-medewerkers.
  • Het is niet nodig om elke keer aan te kloppen bij de webbouwer als er een nieuw doel moet worden ingesteld.

Naast eenvoudige tags als pageviews en events kan er ook gebruik worden gemaakt van interne events van Google Tag Manager en custom  Javascript- en HTML-code die in bepaalde situaties wordt uitgevoerd, waarmee je de gegevens in Google Analytics nog meer kunt verrijken.  

Wil je meer weten over Google Tag Manager of je site beter meetbaar maken? Neem dan contact op met Sigma Solutions via de mail of door op deze pagina het formulier in te vullen.

Links met meer informatie:


Op De Hoogte Blijven?

Online Succes realiseren is een vak, een vak wat wij verstaan en waarover we je graag vertellen. Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van trends, thema’s en succesverhalen.

Aanhef

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
microsoft silver partner
Adobe partner
fd gazellen 2017
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail