Conversieoptimalisatie met Google Analytics

Geschreven door: op dinsdag 13 december 2016

Leestijd:

Het antwoord op de vraag waarom u uw conversies moet optimaliseren lijkt niet zo lastig. Als u bijvoorbeeld geld hebt geïnvesteerd in een Adwords campagne wilt u natuurlijk graag weten in hoeverre dat zich uitbetaald heeft in het gewenste resultaat. 

Conversie optimalisatie in 5 stappen:

Conversies toevoegen

Het gewenste resultaat (een conversie) kan gemeten worden door in Adwords conversies toe te voegen. Conversies toevoegen kan via het tabblad hulpmiddelen. Nadat de keuze gemaakt is voor het type conversie is het zaak om de code die gegenereerd wordt te plakken op de pagina waarop het gewenste resultaat behaald is. Het toevoegen van een conversie spreekt verder voor zich. Voorbeeld: een inschrijving voor een nieuwsbrief kan gemeten worden door de code te plakken op een bedankpagina die geopend wordt zodra de inschrijving voltooid is. In het geval van een verkocht product is het vooral interessant om te weten te komen via welk marketingkanaal die specifieke klant binnen is gekomen, dit is wat u graag meetbaar zou willen maken.

Formuleer doelstellingen

Om uw conversies te optimaliseren zult u in eerste instantie doelstellingen moeten formuleren. Formuleer uw doelstellingen zoveel mogelijk SMART. Voorbeelden van doelstellingen voor conversie optimalisatie:

Creëer focusgroepen

Niet elke klant levert de zelfde omzet of marge op, handel hier dus ook naar. Bij de meeste bedrijven is er zelfs sprake van het Pareto-principe. In de zakelijke wereld is het Pareto-principe bijvoorbeeld af te leiden als 80 procent van de omzet bij 20 procent van de klanten vandaan komt. Ook kan het zijn dat 80 procent van de klachten bij 20 procent van de klanten vandaan komt.

In beide gevallen zou er sprake van prioritering van klanten (moeten) zijn. De klanten die voor 80 procent van de omzet zorgen zijn veel belangrijker voor het bedrijf en zouden ook zo behandeld moeten worden. In het geval van de klachtafhandeling is het goed om van tevoren vast te leggen hoe dit soort zaken geregeld worden. Dienstverlenende bedrijven stellen vaak een SLA (service level agreement) met hun klanten op, zodat hier geen misverstand over kan bestaan.

Ken waarde toe aan de gehele customer journey

Als uw doelstellingen geformuleerd hebt is het natuurlijk logisch dat u gaat bekijken of deze doelstellingen gerealiseerd zijn. Bij deze stap gaat u ervoor zorgen dat uw conversies daadwerkelijk meetbaar worden. Met de attributie modellen van Google Analytics is het mogelijk om waarde toe te kennen aan elke stap in de customer journey. Het is mogelijk om modellen op te stellen waarbij bijvoorbeeld gemeten wordt wat de conversiewaarde is van bezoekers die via de organische zoekresultaten binnen komen. Ook is het mogelijk om met deze gegevens uw Adwords account verder te optimaliseren. Een kort voorbeeld: als na 2 maanden blijkt dat er veel verkeer binnenkomt via mobiel en betaald verkeer is het goed om uw Adwords campagne dus op mobiele apparaten te richten.
In Google Analytics zijn allerlei handige tools beschikbaar om conversies te meten, de zogenaamde attributie modellen. In het Google Attribution Playbook staat beschreven hoe de attributie modellen gebruikt kunnen worden en wat hun functie precies is.

Test en bewijs de waarde van uw inspanningen

De laatste stap in deze cyclus is om te controleren hoeveel impact uw inspanningen gehad hebben. Test bijvoorbeeld de kracht van een advertentie door hem in bepaalde regio’s wel actief in te zetten en in een andere regio niet. Bent u als bedrijf actief in één regio, dan kunt u de advertentie een week wel of niet actief zetten om het effect te testen.
    


Op De Hoogte Blijven?

Online Succes realiseren is een vak, een vak wat wij verstaan en waarover we je graag vertellen. Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van trends, thema’s en succesverhalen.

Aanhef

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
Microsoft partner
Adobe partner
Asp dotnet
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail