5 Tips om de Conversie van Webformulieren te Verhogen

Geschreven door: op zaterdag 21 juni 2014

Leestijd:

Een veelgebruikte methode om een anonieme websitebezoeker te laten converteren naar een bekende lead is het gebruik van webformulieren. Hieronder 5 praktische tips die leiden tot optimale conversie van elk websiteformulier.

1. Gebruik een slimme CAPTCHA

Het gebruiken van de CAPTCHA kan menselijke websitegebruikers afschrikken en daarmee de conversie van formulieren verlagen. Ons advies: gebruik een slimme CAPTCHA.

Over de (slimme) CAPTCHA.

Afbeelding van CAPTCHA  De CAPTCHA is een veelgebruikte en effectieve methode om onderscheid te maken tussen menselijke en niet menselijke gebruikers (lees:spambots) van een websiteformulier. Het is technisch eenvoudig mogelijk om de CAPTCHA ‘slim’ te maken en deze alleen in te zetten als de websitegebruiker een spambot is. Technisch gezien zal meer dan 95% van de websitebezoekers bij het gebruik van een slimme CAPTCHA niet geconfronteerd worden met dit conversie verlagende middel.

2. Beperk het aantal formuliervelden

Stel bij elk formulierveld de volgende vraag: heb ik deze informatie echt nodig om contact op te kunnen nemen met mijn prospect? Het structureel stellen van deze vraag resulteert meestal in formulieren die bestaan uit de verplichte volgende velden.

B2B-Websites

B2C-Websites

  1. Bedrijfsnaam
  2. Naam Contactpersoon
  3. E-mailadres of Telefoonnummer
  4. Vraag of Bericht
  1. Naam
  2. E-mailadres of Telefoonnummer
  3. Vraag of Bericht

3. Denk aan de Tablet en de Smartphone

Tablets en met name Smartphones hebben beperkte schermgrootte. Dit heeft twee belangrijke effecten:

  1. Als een formulier een groot aantal velden bevat kan het invullen ervan onoverzichtelijk worden.
  2. Het selecteren van een checkbox (Smartphone Toetsenbord voor E-mail Formuliervelden ) of een  radiobutton (Afbeelding van toetsenbord voor website adres formulier velden ) is voor een smartphone-gebruiker lastig. Zorg er voor dat de tekst bij de checkbox of radiobutton ook aanklikbaar is met behulp van HTML-label.
  3. Tablets en Smartphones hebben beperkte ruimte voor het keyboard en passen dit daarom aan op basis van het ‘type’ veld.

Enkele van de verschillende beschikbare veldtypen en het bijbehorende toetsenbord.

Veldtype

Toetsenbord

E-mail

Afbeelding van smartphone toetsenbord voor numerieke formuliervelden

Website Adres

toetsenbord website indeling

Nummer

toetsenbord nummer indeling ​​

4. Plaats een formulier op elke pagina en boven de ‘vouw’

Bij online lead generation met webformulieren is het belangrijk om het de websitebezoeker zo eenvoudig mogelijk te maken om het webformulier te versturen. De aandachtspunten:

  1. Zorg ervoor dat op elke pagina een formulier aanwezig is. De enige pagina die hierop een uitzondering kan zijn is de voorpagina, die vaak meer een ‘portaalfunctie’ heeft dan een ‘conversiefunctie’.
  2. Plaats het formulier boven de ‘vouw’, dus in het zicht van de bezoeker zonder dat deze hoeft te scrollen.

5. Let op taalgebruik

Taalgebruik kan websitebezoekers sturen in de verplichtingen die zij ervaren bij het verzenden van een formulier. Twee praktijkvoorbeelden van titels van converterende webformulieren:

  1. Advies nodig? Maak een vrijblijvende afspraak!
  2. Stel ons een vraag.

En twee voorbeelden van titels die niet goed werken:

  1. Contactformulier, hieruit spreekt te weinig actie.
  2. Het weglaten van de titel van een formulier.

Ook een internetkanaal wat meetbaar en met positief rendement bijdraagt aan het succes van je business? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies- en kennismakingsgesprek, wij geven 5 online succes verbeterende tips.


Op De Hoogte Blijven?

Online Succes realiseren is een vak, een vak wat wij verstaan en waarover we je graag vertellen. Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van trends, thema’s en succesverhalen.

Aanhef

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
allrig.jpg
aliancys.jpg
eriks.jpg
heinen_en_hopman.jpg
handicare_stairlifts.jpg
Onze Middelen en Technologieën
Microsoft partner
Adobe partner
Asp dotnet
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail