B2B e-commerce… Wakker worden!

Geschreven door: op donderdag 20 april 2017

Leestijd:

afbeelding-sigmav2.jpg

In 2014 ging er een schok door B2B-e-commerce-land toen Forrester met een onthullend onderzoek kwam. Op het gebied van gebruikersgemak haalden B2B-websites het niet bij B2C-websites. De helft van de B2B-kopers bleek hierdoor voor werkgerelateerde aankopen liever gebruik te maken van B2C-websites. Inmiddels zijn we drie jaar verder. Heeft B2B geleerd van de best practices van B2C? 

Wat is er in de tussentijd gebeurd?

Even recapituleren: het koopgedrag is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Waar vraag en aanbod vroeger gemakkelijk samen kwamen, is de klant nu kritisch en ondernemend. Er wordt eerst uitgebreid vergelijkend warenonderzoek gedaan voor men over gaat tot een bestelling. 

De gewenste e-commerce gebruikerservaringen, gedreven door B2C-partijen als Coolblue, Zalando, en het recent gelanceerde B2B e-commerce platform Zamro, zijn de nieuwe standaard geworden. Om te overleven moeten B2B-ondernemers dan ook constant blijven inspelen op de veranderende eisen van de klant. En dat deden ze ook. Tenminste...dat was de intentie.

"Driven by consumer online buying experiences, business suppliers are racing to meet buyer demands." (Forrester Research, Inc., 2014)

Hoe zat het ook alweer met de goede voornemens voor 2015?

83% van de ondervraagde verkopers gaf aan dat zij bezig waren met het optimaliseren van hun e-commerce website, of van plan waren dit binnen zes maanden te doen. 

b2b-imni-channel-commerce-platform-accenture.png

Infographic 'Building The B2B OmniChannel Commerce Platform Of The Future' (Hybris & Accenture, 2014)

B2B e-commerce anno 2017

Echter zie ik tot mijn verbazing dat veel B2B-bedrijven in werkelijkheid zijn blijven hangen in: nauwelijks vindbare, verouderde e-commerce websites met minimale conversiemogelijkheden en een betreurenswaardige gebruikerservaring. 

Ontzettend jammer. Want dergelijke optimalisaties hoeven, in tegenstelling tot wat veel ondernemers denken, niet extreem tijdrovend en kostbaar te zijn. 

Nieuwkoop is duurkoop

Veel bedrijven, die hun online prestaties willen verbeteren, zien het laten bouwen van een frisse nieuwe e-commerce website als dé oplossing voor een verbeterde gebruikerservaring. Een project dat al snel duizenden euro's kost. Daar schrikken ze van terug. En terecht. 

Echter is nieuwbouw lang niet altijd noodzakelijk. In het geval van een verouderde e-commerce website, waarbij de bedrijfsidentiteit onveranderd blijft, is optimalisatie juist de beste en meest rendabele keus.

De website voldoet immers al jaren. Alleen zijn de mogelijkheden tot interactie en conversie vaak beperkt en is het zoekgedrag van de klant veranderd. Dat betekent echter niet dat de gedane investering overbodig geworden is. Integendeel. 

“We gaan het helemaal anders doen”

Stelt u zich eens voor dat de iPhone-ontwikkelaars opeens zeggen: “We gaan het helemaal anders doen. Voor de iPhone 8 gooien we alles weg wat we al bedacht hebben en we beginnen helemaal opnieuw.” Met als gevolg: complete verwarring. Bestaande klanten zijn hun oude vertrouwde besturingssysteem kwijt. 

In het geval van een website werkt het in principe hetzelfde. Als u opeens de complete gebruikerservaring verandert, raken bestaande klanten de weg kwijt. 

“Good designers redesign, great designers realign”

Usability expert Cameron Moll zei ooit: "Good designers redesign, great designers realign". Daarmee raakt hij precies de juiste snaar. Realigning, oftewel optimaliseren, legt namelijk de nadruk op de gebruikerservaring en gebruiksvriendelijkheid van de website. Met een optimalisatieronde pakt u, in tegenstelling tot redesign, niet alleen de uitstraling maar ook specifieke problemen met de structuur of de functionaliteit van een website aan. 

Mijn tip aan iedereen in de B2B e-commerce

Kijk eens kritisch naar uw e-commerce website. Voldoet hij nog aan de huidige klanteisen? En worden de bedrijfsdoelstellingen gehaald? Nee? Dan raad ik u aan om te starten met structurele aanpassingen ter verbetering van de gebruikerservaring. Optimaliseer de website stap voor stap en voeg op organische wijze nieuwe functionaliteiten, interactie- en conversiemogelijkheden toe. Dan doet uw website nooit (meer) onder voor B2C!


Op De Hoogte Blijven?

Online Succes realiseren is een vak, een vak wat wij verstaan en waarover we je graag vertellen. Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van trends, thema’s en succesverhalen.

Aanhef

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
allrig.jpg
aliancys.jpg
eriks.jpg
heinen_en_hopman.jpg
handicare_stairlifts.jpg
Onze Middelen en Technologieën
Microsoft partner
Adobe partner
Asp dotnet
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail