3 Tips om Webshop Conversie te Optimaliseren

Geschreven door: op donderdag 28 april 2016

Leestijd:

Het succes van elke webshop wordt gemeten aan de hand van het aantal bestellingen wat erover gedaan wordt. Lees hier 3 tips om dit aantal te verhogen.

1. Zorg voor kwalitatieve afbeeldingen

Waar een bezoekers van een fysieke winkel de mogelijkheid heeft om het fysieke product te bekijken en aan te raken zijn deze mogelijkheden in een digitale omgeving niet aanwezig. Het beschikbaar stellen van kwalitatieve afbeeldingen vanuit meerdere perspectieven is een bewezen methode om de beleving van het bezoek van een fysieke winkel te benaderen. Bedenk hierbij dat:

  • bezoekers de mogelijkheid moeten hebben om in te zoomen op een hoge resolutie afbeelding;
  • webshopbezoekers steeds vaker een smartphones gebruiken, alleen hoge resolutie afbeeldingen aanbieden kan negatieve impact hebben op laadtijd van de webshop als geheel;
  • retina-technologie (en vergelijkbare technologieën) biedt de mogelijkheid om afbeeldingen met hogere resolutie en meer detail op een klein scherm weer te geven;
  • één afbeelding per product niet voldoende is om de ervaring van de bezoeker van de fysieke winkel te benaderen.

2. Kweek vertrouwen met recensies

Dat mond-tot-mond één van de beste, zo niet de beste vorm van reclame is zal voor de meeste marketeers geen nieuws zijn. Het digitale domein biedt door middel van digitale recensies een middel om één van de belangrijkste effecten van mond-tot-mond reclame te evenaren; het kweken van vertrouwen. Enkele aandachtspunten:

  • vraag kopers van producten om de webshop èn het gekochte product te beoordelen, herinner kopers of biedt kopers incentive om een recensie te doen.
  • behandel negatieve recensies op professionele wijze en wees transparant over de wijze waarop u met negatieve recensies omgaat.
  • publiceer recensies op algemene pagina’s in de webshop, op locaties waar het een bijdrage kan leveren aan conversie (het winkelmandje) en waar het een bijdrage kan leveren aan de keuze voor een bepaald product (de productpagina).

3. Onderneem actie op verlaten winkelwagentjes

Bij de meeste webshops komt het regelmatig voor dat webshopbezoekers het aankoopproces voortijdig verlaten. Dit hoeft lang niet altijd aan de kwaliteit van de webshop te liggen, maar kan ook komen doordat:

  • de webshopbezoeker een telefoontje kreeg en vergat dat hij een bestelling aan het doen was;
  • de mobiele webshopbezoeker op de plaats van bestemming is aangekomen;
  • de webshopbezoeker per ongeluk zijn browser afsluit;

In een fysieke winkel kan een verkoper de klant dan ‘aanmoedigen’ om de aankoop alsnog af te ronden. In een webshop zijn hiervoor verschillende methodes beschikbaar:

  • verstuur de bezoeker die zijn of haar e-mailadres heeft ingevuld, maar de bestelling nog niet heeft afgerond, een berichtje met een verwijzing naar het gevulde winkelwagentje;
  • bel de bezoeker die zijn of haar telefoonnummer heeft ingevuld op en vraag of u kunt helpen;
  • vraag de bezoeker die de webshop waarin een gevuld winkelmandje staat verlaat om bevestiging.

Aan de slag met het Optimaliseren van Webshop Conversie?

Neem voor een inspirerend gesprek en een goede bak koffie contact met ons op! Dit kan via info@sigmasolutions.nl of telefoonnummer 072 5345 888.


Op De Hoogte Blijven?

Online Succes realiseren is een vak, een vak wat wij verstaan en waarover we je graag vertellen. Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van trends, thema’s en succesverhalen.

Aanhef

Andere blogartikelen

Bel 072 5345 888
Meer dan 40 bedrijven vertrouwen op ons
Allrig is de alles in een leverancier binnen de energie-industrie
Aliancys is een toonaangevend wereldwijd bedrijf actief in de verkoop van kwaliteitsharsen
ERIKS is een toonaangevende en innovatieve leverancier aan de procesindustrie en aan machinebouwers, die zowel de rol van specialist als die van brede MRO-leverancier vervult
Industrieel dienstverlener Heinen & Hopman Engineering uit Bunschoten is dé wereldwijde specialist op het gebied van klimaatbeheersing
Handicare is een internationale organisatie die ouderen helpt om hun dagelijks leven gemakkelijker te maken door het produceren van hoogwaardige trapliften
Onze Middelen en Technologieën
Microsoft partner
Adobe partner
Asp dotnet
Google analytics
Google adwords
TelefoonE-mail